söndag 15 mars 2009

Pensionerna skall höjas, inte sänkas

Nu skall Sveriges pensionärer få det ännu sämre. Nästa år får en genomsnittlig pensionär 500 kr mindre i pension om inga åtgärder vidtas.

Visst kan jag hålla med om att det är viktigt att pensionssystemet balanseras och att det är nödvändigt att de framtida pensionsåtagandena motsvaras av lika stora tillgångar i pensionssystemet. Men riktigt så enkel är inte frågan. Högavlönade ungdomar som Stockmannen och Cornbotten kan nog inte föreställa sig hur det är att leva på så knappa marginaler som stora delar av pensionärskollektivet faktiskt gör.

Jag vägrar vara den som låter hundratusentals svenska pensionärer få kraftigt sänkt standard under sina sista levnadsår. Det finns resurser i Sverige. Det gäller bara att omfördela dessa.

Jag har tidigare skrivit om svenskt bistånd till framstående rymdnationer. Sverige skänker även 700 miljoner kronor till det judehatande rövarnästet Palestina. Ytterligare många miljarder av svenska skattemedel slussas utan någon som helst kontroll in i korrupta FN-organ. Sådana pengar är det enkelt att omfördela. Det behöver inte ens diskuteras. Jag har heller inga svårigheter att ta t ex halva barnbidraget från Sveriges övergödda barnfamiljer och istället ge dessa pengar till behövande pensionärer. Den totala lyckan skulle öka kraftigt vid en sådan transaktion även om vissa gnälliga föräldrar då istället skulle tvingas köpa lite mindre märkeskläder till Liam och kanske börja laga riktig mat istället för att utfodra sin redan övergödda Tindra med hamburgare. Gör er av med en av hundarna om ni inte klarar er på halva barnbidraget! Pappa Kenny kanske kan sluta snusa och mamma Hanna gör bäst i att inse att hon inte går på högstadiet längre och därmed knappast behöver lägga familjens pengar på smink och lådvin.

Svårare än så var det inte att skrapa ihop ett stort antal miljarder som lindrar nöden för Sveriges pensionärer under deras sista levnadsår. Men det är klart, dom skall ju ändå dö inom några år så det kanske inte spelar någon roll att de får leva med ångest över om de skall klara nästa månads hyresinbetalning?

32 kommentarer:

Anonym sa...

Garantipensionerna påverkas som sagt inte så de som har störst problem kommer inte få det sämre.

Jag är personligen enormt trött på argumentet att vi är skyldiga pensionärerna så mycket för att de har byggt upp landet, de jobbade mycket hårdare än vi kan föreställa oss bla bla... Hade inte vissa generationer varit så oansvariga hade inte dagens ungdomar suttit med en statsskuld på över 1000 miljarder, vem fick del av det spenderandet? Inte var det dagens "ungdomar". Nu har iofs inte de värsta bovarna, 40-talisterna, börjat gå i pension i någon större utsträckning men dagens pensionärer kan inte heller svära sig fria från skuld.

Visst är det tråkigt för vissa pensionärer som har det snålt (många har det dock bra) men så går det när man lever ett oansvarigt liv utan att spara en krona. Krass verklighet. Jag tror inte de yngre generationerna kan räkna med högre pensioner än de som fås idag, snarare lägre. Vad gör då dessa åt det, sparar nu när det har möjlighet? Nej tvärtom lånas det och spenderas som aldrig förr (på 10 år har hushållens skulder fördubblats!). Om 40 år är det dags för vårt gnällande efter ett oansvarigt liv. Dra nu lärdomen att du enbart står dig själv närmast, gnäll lönar sig ofta i detta land men inte när det kommer till pensioner (se tidigare stölder av Göran Persson).

Gustav sa...

Jeppe:

Det betalas ut bidrag till höger och vänster i detta land. Jag ser hellre att bidragen går till svenska pensionärer än judehatande palestinier, jag ser hellre att kurdiska kulturföreningen blir av med sitt stöd om gamla Agda kan få några hundra mer i månaden. Barnfamiljerna har mindre nytta av miljarder i bidrag än en vanlig pensionär med 12000 före skatt som enda inkomst.

Anonym sa...

Visst finns det många idiotiska bidrag. Erfarenheten från behovsprövade bidrag är tyvärr inte så bra då dessa kräver en administration vilket i slutändan gör att man nästan kan fråga sig om ett behovsprövat barnbidrag ens lönar sig?

Visst kan man stoppa den enormt dyra invandringen men ärligt talat hur troligt är det? Varför skulle inte barnfamiljer ha nytta av barnbidraget, tänk dig själv att du går på försörjningsstöd och har 7-8 wt-barn, nog har du en väldigt stor nytta av dessa pengar.

Jag känner faktiskt inte till vad "den vanliga" pensionären får i månaden. Att det är betydligt mer än de som har garantipension på grund av att de inte har arbetat vet jag men inte hur mycket?

Gustav sa...

Jeppe:

En genomsnittlig pensionär lär ha en pension på 12-13000 brutto per månad (det är på denna nivå man skall klara sig på 500 kr mindre per månad nästa år om jag uppfattat saken rätt). Denna inkomst beskattas sedan betydligt högre än motsvarande arbetsinkomst.

Jag hävdar inte att barnfamiljer inte har nytta av barnbidraget. Jag hävdar att pensionärer har större nytta av pengarna. I min värld låter man inte döende människor leva i ångest över att klara ekonomin samtidigt som man skyfflar ut pengar på andra grupper.

Anonym sa...

Samtidigt fick pensionärerna en ganska hög höjning i år om jag förstår saken rätt. Jag vet inte om jag kan hålla med om att andra grupper lever ett liv i lyx och flärd som du antyder. Vissa gör det såklart men för att göra jämförelsen rättvis får du se till "den vanliga" barnfamiljen om det nu finns en sådan i detta samhälle av familjehatare. Jag tror inte att dessa har det så mycket bättre?

Har man inte råd att bo för 12-13 000/månad brutto kanske man ska bo mindre? Jag har aldrig förstått varför ensamstående pensionärer envisas med att bo i tre rum och kök men det är väl mer en fråga om sunt förnuft.

Gustav sa...

Jeppe:

Jag ställer medvetet grupp mot grupp. Pengapåsen är begränsad och prioriteringar måste göras. Jag ger prioritet noll åt befolkningen på Gaza (som röstade fram en Hamasregering) eller Västbanken (som inte vill ha fred utan Israels utplånande) och har därmed skapat ett budgetutrymme på 700 miljoner kronor, att användas åt t ex satsningar på botanisk forskning, stöd åt Blåvitt eller vad man nu har för preferenser.

Barnbidraget beräknas 2009 kosta cirka 24 miljarder kronor om jag inte minns fel. Storleken på barnbidraget är inte huggen i sten. Jag väljer att ta några miljarder därifrån för att satsa på andra grupper. Alla har vi olika prioriteringar. Grupp ställs mot grupp men ingen vill tala i sådana termer.

Cornucopia? sa...

Jag, "Cornbotten", som du kallar mig, lever på 8000:- SEK i månaden efter skatt. Så det argumentet faller.

Och då är vi en fyrpersoners familj, och vi går runt på 8000+8000 i månaden. Det lär ett pensionärspar också göra.

Anonym sa...

Riktigt så enkelt är det väl inte att det bara finns en pengapåse att ta av. Exempelvis är tanken med jobbskatteavdraget att det är ett ökat incitament för arbete vilket gör kostnaden väldigt svårbestämd då även intäkterna ökar.

Men visst ta de 700 miljonerna från biståndet och ge till Blåvitt, det kan jag gå med på.

Gustav sa...

Cornbott: Att du väljer att frivilligt leva på 8 000 kr per månad är knappast något argument för att stora delar av pensionärskollektivet skall tvingas att leva på denna nivå samtidigt som pengar bortskänkes till Gaza eller rymdnationer som Indien och Kina.

Cornucopia? sa...

Kan ju tillägga att i de där pengarna så ingår det också månadssparande, reparationsfond för huset, service och underhåll för bilarna etc, och kläder till barnen.

På 8000 i månaden ingår det alltså marginaler. Det ingår dock inga lån, men liksom vi så bör en pensionär ha lyckats bli skuldfri under sitt leverne, då han eller hon amorterat ansvarsfullt istället för att överkonsumerat.

Och ja, vi odlar och föder upp delar av vår egen mat, och fixar vår värme själv. Så sluta du och gnäll och gör det samma.

Cornucopia? sa...

Nej, det är ett argument för att det du kallade mig är helt felaktigt. Att sedan du förväntar dig få ha samma levnadsstandard som pensionär som du hade när du arbetade heltid är en annan sak. Det är också ett val från din sida.

Jag vet för övrigt hur vi kan pressa våra utgifter ännu mer. Allt handlar om val, de som gnäller mest är de som är oförmögna att bestämma över sina egna liv därför att andra väljer åt dem.

Gustav sa...

Cornbott: Jag är inte pensionär och talar därför inte i egen sak. Jag har dock något som kallas empati, dvs jag är medveten om andras känslor och baserar mitt agerande i enlighet med denna insikt.

Jag antar att det säger en hel del om dig att du utgår från att jag är pensionär bara därför att jag jag inte vill sänka pensionerna.

Med hela tiden höjda pensionsåldrar lär det ta 40 år innan jag går i pension (såvida jag inte är lyckosam med mitt sparande). :)

Jeppe: Snart smäller det! I år skall vi bara gå långt i Europa!!

Cornucopia? sa...

Tja, förespråkar du höjda pensioner och får din vilja igenom så kommer du inte få någon pension alls i framtiden.

Vet inte om det är så empatiskt att göra ett litet antal pensionärer lite mindre gnälliga under några år, i utbyte mot att majoriteten av befolkningen inte får någon pension (värd något) alls i framtiden.

Fast egentligen kvittar det. Makroskeenden som peak oil kommer göra att det inte blir några pensioner ändå, så vi kan iofs höja dem tillfälligt i ett sista hurrah.

Bara vi sedan är ärliga och avskaffar pensionssystemet, så folk får svart på vitt att det inte blir någon pension i framtiden.

Gustav sa...

Cornbott: Förklara gärna med din överlägsna kunskap hur pensionssystemet faller samman om vi omfördelar 700 miljoner kronor från "Palestina" till kompensation för pensionsbromsen 2010, omfördelar 8 miljarder från barnbidraget, bidrag till ekologiskt jordbruk eller kurdisk kvinnoförening osv. Den samhällsekonomiska effekten av att betala ett bidrag till en pensionär jämfört med att betala samma bidrag till en Gazabo ser ut, ja hur ser den ut?

Cornucopia? sa...

Gustav, förklara gärna hur du tycker det är empati att beröva barnfamiljer på en tusenlapp i månaden efter skatt. Du kan också gärna förklara hur det är empati att sluta med U-landshjälp till de fd egyptiska och jordanska territorierna runt Israel?

Samhällsekonomiskt skulle en halvering av barnbidraget vara förödande. Antagligen skulle dels barnafödandet falla, med oerhörda framtida problem för nuvarande och blivande pensionärer som resultat, eftersom fallande barnafödande leder till färre arbetande i framtiden och med det mindre skatteintäkter till kostnader för pensionärerna, ex sjukvård, äldrevård mm.

Dels skulle föräldrar på marginalen som valt att jobba deltid tvingas att gå upp till heltid, vilket ökar samhällets kostnader pga ökade krav på dagisplatser, kostnader som ökar mer än besparingarna.

Barnbidraget har till skillnad mot pensionerna inte räknats upp på snart sex år, trots rejäl inflation under tiden. Det är i reala inflationsjusterade termer en sänkning på nästan 20%.

Pensionerna räknas däremot upp i år pga god börsutveckling år 2007, men nästa år sänks de igen tillbaka till ungefär den nivå som gällde 2008.

Barnen är vår framtid, man kan spara på mycket, men att spara på oskyldiga barn anser jag vara fel. Pensionärer har däremot satt sig i sin nuvarande position på egen hand, och har dessutom makten att ändra den genom t ex allmäna val, eller genom att byta bostad etc.

Barn är helt oskyldiga till finanskrisen, vilket man inte kan säga om pensionärerna. Var var alla pensionärer som gnällde över de låga räntorna som delvis ligger bakom rådande kris, och inte så få pensionärer har varit ledande beslutsfattare som tagit beslut som lett oss hit. Eller röstat på de partier som fört den politik som tagit oss hit. Det har inte nyfödda barn gjort.

I övrigt innebär räntesänkningarna sedan i höstas att även pensionärer med eget boende kommer få billigare boendekostnader framöver.

Cornucopia? sa...

Gustav, du kan också vara helt trygg i att den borgerliga alliansen kommer införa eller föreslå att jobbavdraget även skall omfatta pensionärer inför nästa val, men bara om de vinner valet. Det gäller bara att tajma det förslaget så att man får maximalt utfall av det när det är val.

De röd-gröna axelmakterna kommer även de göra att pensionärer får samma skatt som arbetande, genom att avskaffa jobbavdraget, dvs inga skattesänkningar där.

Så oavsett blir det slut på gnället om orättvis beskattning av pensionärer.

Gustav sa...

Cornbott: Det bästa som kan hända är att befolkningen i den industrialiserade världen minskar pga lägre barnafödande. Det borde väl du som miljöfantast inse om någon? Vad spelar ditt självhushållande för roll så länge ett svenskt barn orsakar en så ofantligt större belastning på miljön än ett afrikanskt barn gör?

Det finns för övrigt knappast några belägg för att ett något lägre barnbidrag skulle ha effekt på nativiteten. Visa mig i så fall källa på detta påstående.

Våra politiker har för övrigt bestämt att massinvandring från mellanöstern är lösningen på befolkningsfrågan varför barnbidragets vara eller inte vara endast är av marginell betydelse även av detta skäl.

Judehat skall inte belönas med bistånd. Våld skall inte belönas med bistånd. Fanatism skall inte belönas med bistånd. Motfråga: Varför tycker du att fanatiska islamister i "Palestina" skall belönas med 700 miljoner kronor när dessa pengar istället skulle kunna användas till att ge aids- och eller malariasjuka barn i afrika medicin?

Gustav sa...

PS. Jag gillar robotar och har tusentals gånger stavat fel till det där jävla cournocopia du envist kallar din blogg. Cornbott är alltså inte ett nedsättande tillmäle. :)

Cornucopia? sa...

Israel-de fd egyptiska och jordanska områdena är en komplicerad konflikt. Naturligtvis finns det inga speciella samhälleliga vinster för Sverige att ge pengar just dit. Man kan ju istället ge pengar till Egypten och Jordanien om dessa tar ansvar för sitt folk och sina områden. Men det är en annan fråga.

Sverige har inte en för stor befolkning, vi kan försörja befolkningen med det som behövs för att överleva på landets yta.

Befolkningen kan för övrigt ändras ifrån andra ändan, dvs inte från att det låga barnafödandet skall bli ännu lägre. Med sänkt levnadsstandard och misär nu efter peak oil, så kan livslängden för de som överlever till 65+ antagligen sänkas, vilket frigör en del resurser.

Oavsett så är det inga svart-vita frågor. För Sveriges del är inte befolknignens storlek ett problem idag, utan det är våra konsumtionsvanor som är problemet.

Prioriterar vi mindre världsliga materiella ting, så kan vi lätt få konsumtionen i hållbar balans. Baka bröd istället för att köpa en ny TV att uggla framför.

Skulle gärna debattera vidare, men nu har vi gäster på gång och jag skall göra ovanstående. Dvs baka bröd.

Mvh

Gustav sa...

Ur ett svenskt perspektiv har du så klart rätt angående resursförbrukningen. Jag är dock så hjärntvättad i att alltid tänka globalt att jag ibland glömmer av att man faktiskt kan tänka nationellt och enbart se till det egna folkets intresse i olika frågor.

Anonym sa...

Det är väl ett perspektiv som du själv gärna ser till när du bara ser till Israels intressen?

Gustav sa...

Anonym: Utveckla ditt resonemang om du vill ha ett svar.

Jag vet sa...

Då jag troligen är den bland kommentatorerna här som har kortast tid kvar till pensionen vill jag gärna yttra mig.

Vi har ett bra pensionssystem, och det bästa med det är just att det är helt fristående från statsbudgeten/skattesystemet. Börjar man mickla med det är vi inne på ett destruktivt spår enligt min mening.

En liten sänkning klarar pensionärerna av, dom har inte så stora utgifter som t.ex. barnfamiljer.

Sänk däremot gärna skatten för pensionärerna.

Håller däremot fullt ut med om att det är totalt obegripligt varför ett rövar"land" som Palestina skall få pengar av oss. Den dagen dom inriktar sig på fred, arbete och en konstruktiv utveckling kan vi diskutera det igen.

minna sa...

jag håller med dina argument till viss del gustav, det ges massor av idiotiska bidrag, men å andra sidan, alla vet att risken att man faktiskt blir gammal och får bli pensionär finns, och då är det upp till var och en att ordna sitt liv och sina pensionspengar. Efter ca 45 års arbetstid borde man väl ha kunnat spara ihop till något? Vi i sverige måste bli duktigare på att själva ta ansvar för våra liv och vår ekonomi. Alla vet att pensionstiden kommer, det är därför vi har 45 års arbetstid på oss att spara till rainy days..... Jag säger skippa nittio procent av alla bidrag och höj barnbidrag, bostadsbidrag och pensionen. Inga andra bidrag behövs... (kanske soc bidrag som tillfällig lösning) men thats it...

Cornucopia? sa...

Gustav, när ett land har ett födseltal på under 2.1 per kvinna, så minskar befolkningen i landet och landet utgör inte ett problem ur framtida resursperspektiv.

Vad som är problemet är de länder som har födseltal över 2.1, och på många håll kan de vara över 4. Den befolkningen måste ta vägen någonstans, och kommer förbruka mer resurser oavsett om de flyr hit eller om de stannar hemma.

I väst skall vi alltså inte ha något dåligt samvete, för vi minskar vår befolkning om man inte justerar för invandring av överskott från andra länder.

I vissa fall kommer befolkningen i princip halveras på en livslängds tid. Ryssland kommer ha halverat sin befolkning om 75 år, länder vid Medelhavet, som ex Spanien och Italien kommer om ca 100 år ha halverat sin befolkning, och med det sin resursförbrukning.

Invandrad befolkning som fötts i andra länder kan man inte beskylla mottagande land för, det är födslarna i hemländerna som är problemet. Sedan kan man förstås vara mot invandring, men när man tittar på befolkningsutvecklingen i t ex Spanien och Italien, så förstår man varför de tar emot invandrare, även om det förstås vore bättre ekologiskt och miljömässigt om de bara sakta dog ut med en halvering vart hundrade år.

Anonym sa...

Får väl också ge mig in i debatten och ventilera lite av min upprördhet. Ber i förväg om ursäkt för ett rörigt inlägg. Det finns mycket i skattesystemet som skulle behöva ändras i grunden. Jag anser bland annat att skattepengar inte ska gå till att betala kulturevenemang och allsköns ideella organisationer, när det finns så mycket i övrigt att önska vad gäller sjukvård, pensioner och andra mer akuta områden. Alla flumbidrag som öser pengar över arbetslösa och andra "svaga grupper" tänker jag inte ens gå in på. Biståndspolitiken måste också ses över, det är väl långsiktiga lösningar vi vill uppnå och inte tillfälliga? Bygg skolor och sjukhus för pengarna i de aktuella länderna istället för att pumpa in pengar. Så till pensionssystemet - det är dags att myndigförklara det svenska folket. Ge oss möjligheten att ta ansvar för våra liv så kommer vi att ta den och växa med uppgiften. I nuläget har ju som bekant en tredjedel av svenskarna inte mer än 10 000 kr i sparande. Att inte ta ansvar är en konsekvens av att inte förväntas ta ansvar.

Gustav sa...

Jag vet: Pensionssystemet som sådant är det inget större fel på. Att vi har ett visst pensionssystem innebär dock inte att pensionärer per automatik inte skall kunna stödjas på olika sätt av samhället. Som jag tidigare har redogjort för finns det flera andra grupper jag hellre ser blir utan pengar, pengar som istället kan tilldeles exempelvis pensionärskollektivet.

Gustav sa...

minna: Skall vi höja barnbidraget? Du har beskrivit att ni i ert hushåll har såväl xboxar som playstationer och hundratals spel till dessa. Jag har inte ett enda tv-spel! Nej, jag vet nog andra som skulle ha bättre nytta av det där barnbidraget...

Gustav sa...

cornu: Kina löste sitt befolkningsproblem genom konsekvent familjeplanering snarare än att exportera födelseöverskottet. Med tanke på att det främst är muslimska länder som idag har en explosiv befolkningsutveckling är jag mindre intresserad av att dessa länders överskott skall slussas in i Europa. Jag är ingen principiell motståndare till invandring. Jag säger bara nej tack till islam som vi så att säga får på köpet med dagens system.

Gustav sa...

Direktörsdottern: Det ligger en hel del i det du skriver.

minna sa...

Jag tycker att barnbidraget skall höjas till alla som har många barn eller är ensamstående. Man ska få ett extra tillägg om man har en sämre ekonomi. Just nu lever väldigt många barn med en fattig ensamstående föräldrer och det är sjukt fel att barn ska behöva lida.
Höj barnbidraget. Man ska kunna få en extra del som är inkomstbaserat...utan tvekan...

Gustav sa...

Minna:

Kanske kan bidraget för barn 1 och 2 höjas samtidigt som flerbarnsbidraget avskaffas. Jag är nämligen mycket tveksam till att understödja vissa 12-barnsfamiljer där föräldrarna aldrig behöver arbeta utan lever gott på flerbarnsbidrag samt socialbidrag baserat på 14 personer.