lördag 21 mars 2009

Min favoritbloggare Kurt Lundgren är död

Journalisten och bloggaren Kurt Lundgren är död. Kurt Lundgren drev en av mina absoluta favoritbloggar, Östra Ölands fria horisont. Jag höll definitivt inte med honom i allt han skrev, men han var en frisk fläkt i det av politisk korrekthet förgiftade svenska debattklimatet.

EU var ett av Kurt Lundgrens favorithatobjekt. Så här skrev han i sitt sista blogginlägg:

Det som här kommer att följa är så fullkomligt idiotiskt att det bara kan ha en enda källa och ett enda ursprung: EU.

I ett memorandum kallat Gender Neutral Language (Könsneutralt språk) förbjuds EU:s parlamentsledamöter att använda orden Fröken/Fru, Mr/Mrs, Madame/Mademoiselle, Frau-Fräulein, Senora/Senorita; alla ord på "man" anses sexistiska.

Ord som sportsmen får inte användas, istället skall en korrekt EU-ledamot säga atlet.

Statesmen får det inte heta, man skall säga politisk ledare. Ordet man-made är förstås också förbjudet. Likaså förbjuds orden fireman, hostess, headmaster, policeman etc - allt på man stoppas av EU:s språkpolis.

Som engelsmännen säger, You can´t make it up.

Nu ska ju Marit Paulsen till Bryssel för folkpartiet - får man kalla henne kärring?

Lite längre ner i samma blogginlägg skriver Lundgren: Dixi. Jag har talat betyder det om nu någon undrar. Märkligt.

Trots att jag fortfarande ändå måste betraktas som ganska ung har jag alltså kommit dithän att jag tvingas uppleva hur mina favoriter börjar dö bort. Författaren Peter Nilson, död 1998, var såvitt jag kan minnas den förste jag tänkte "fan, jag kommer ju att sakna honom" om. Clint Eastwood kommer inte att dö än på 20-30 år men jag måste se till att i fortsättningen framförallt börja uppskatta yngre kulturpersonligheter. Personer med god hälsa som kan förväntas överleva mig.

Inga kommentarer: