tisdag 21 juli 2009

Miljonkonto

Finanskvinnan skriver att hon vill se svenska banker följa efter sina amerikanska motsvarigheter och införa sparkonton med vinstmöjligheter.

Av princip tycker jag inte att någon på denna planet skall följa efter amerikanska banker i något, men det hör inte riktigt hit.

Faktum är att sparkonto med vinstmöjlighet under en längre tid var en realitet i Sverige. Den gamla Sparbanken (på min bankbok stod det 1 Sparbanken, jag blir lite sentimental nu - Swedbank är ett mycket sämre namn) erbjöd sina kunder denna möjlighet under beteckningen Miljonkonto.

Swedbank, då Föreningssparbanken, avskaffade kontotypen 2004. Även de flesta andra svenska banker hade någon typ av vinstkonton, men exempelvis Handelsbanken och SEB avskaffade kontotypen redan 1999. Föreningssparbanken lär ha varit sist ut med att lägga ner sparformen.

Den som vill spara pengar säkert med möjlighet att vinna pengar kan fortfarande köpa svenska statens premieobligationer.

Jag vet inte om jag vill ha tillbaka det gamla miljonkontot. Möjligtvis beror detta på att jag själv aldrig vann några stora pengar. Någon gång vann jag en tusenlapp, om minnet inte sviker mig. Idag föredrar jag dock att spara mina pengar på ett vanligt konto och istället själv satsa en slant på Lotto om jag känner mig lyckosam.

2 kommentarer:

minna sa...

och inte fasiken har jag vunnit på några premieobligationer heller=(

Gustav sa...

minna:

Bra. ;)