torsdag 2 juli 2009

Sammanfattning av första halvåret 2009

Det har varit ett händelserikt första halvår. Sparandet har ökat i värde med 71 184 kr (39 procent), dvs knappt 12 000 kr per månad. Jag uppskattar att nysparandet ligger kring 35-40 000 kr och att värdeutvecklingen på aktier och fonder alltså uppgår till ungefär lika mycket.

Kapitalförsäkring
Jag skaffade mig en kapitalförsäkring hos Avanza och större delen av nysparandet har slussats vidare dit. Jag är för övrigt mycket nöjd med Avanza och kan verkligen rekommendera företaget.

Aktier
Aktieportföljen har inte genomgått några större förändringar. Jag har ökat något litet i Swedbank samt köpt 10 aktier i Lundbergs under första halvåret. Aktieinnehav just nu: Industrivärden C 475 st, Investor B 150 st, Kinnevik B 150 st, Svolder B 100 st, Swedbank A 160 st, Swedbank AB pref 50 st, Lundbergföretagen B 10 st.

Swedbank ligger kvar som lottsedel men innehavet omprövas kontinuerligt. En tröst i eländet är att innehavet inte ligger i kapitalförsäkringen och att möjligheterna till förlustavdrag därför utesluter en hundraprocentig förlust.

Bortsett från Swedbank är alla andra innehav investmentbolag (Lundbergs är dock formellt inte ett investmentbolag). Tanken är att ligga mycket lång i investmentbolagen. Svolder har gått bäst i år och Investor sämst.

Fonder
Fokus i början av året var operation upprensning i fondportföljen. Följande innehav såldes helt: Robur Småbolagsfond Europa, Robur Balkan och Blackrock New Energy Fund.

Inom ramen för kapitalförsäkringen har pengar istället satsats i främst Avanza Zero men även i Skagen Global och Skagen Kon-Tiki.

Utöver ovan nämnda fonder innehar jag också (i fallande storleksordning): HSBC Indian Equity, Robur Kinafond, Carnegie Worldwide, Robur Ryssland samt Robur Brict.

Ryssland och Indien har gått bäst, Carnegie Worldwide sämst. Avanza Zero, som storleksmässigt är det största fondinnehavet, har gått utmärkt och många köp har skett till låga kurser.

Framtiden
60 procent aktier och 40 procent räntor kan nog sägas vara en försiktigt avvaktande fördelning. Jag tycker att det känns lite för osäkert för att börja satsa rejält på aktier men beroende på börsutvecklingen kan aktieandelen ändå mycket väl öka under andra halvåret. Om vi bortser från katastrofscenarier och domedagsprofetior bör det ju på lång sikt vara ett hyfsat bra köpläge, tror man inte det bör man kanske sälja allt och köpa mark och guld för pengarna istället. Jag gör så gott jag kan men eftersom jag bara är en glad amatör som försöker utveckla mina färdigheter gör man bäst i att inte följa efter.


2 kommentarer:

Lisbeth sa...

Bra innehav, satsar själv på investment. Däremot har jag bara fonder ett kort tag för mitt månadssparande, så fort det finns lite mer pngar där, byter jag till aktier.
Fin utveckling på depån, lycka till!

Gustav sa...

Hej 36åring!

Problemet med aktier är att det är svårt att handla t ex indiska eller kinesiska sådana som privatperson. Här har fonder en given plats.