måndag 20 juli 2009

Dryga stockholmare med tveksam syn på skönhet

Jag tar färjan från Lilla Bommen till Klippan. Den fantastiska sjöfartsstaden Göteborg visar sig från sin bästa sida. Vi passerar Stenas terminaler, Cityvarvets torrdockor, Fiskhamnen och Eriksbergskranen. Olja fylls på. Containerfartyg skymtar i horisonten. Enorma oljecisterner på Hisingen. Gamla Sjöbefälsskolan. Sjösäkerhetscentrum på Lindholmen. Den nya generationens Kustbevakningsfartyg. Sjömagasinet. Kryssningsfartyg. Lotsar. Kajer. Hamnskjul. Sjöfartsmuséet. Allt som har med sjöfart att göra ser man på den korta resan mellan Lilla Bommen och Klippan.

Bredvid mig sitter en stockholmsfamilj och gnäller oavbrutet. Usch så fult. Fulare utsikt har jag aldrig sett. Stockholm är mycket finare. Jättefula hus det där. Nej detta var verkligen gräsligt, inte alls som Stockholm. De håller på och gnäller och klagar oavbrutet precis som riktiga stockholmare.

De har naturligtvis helt rätt i att Göteborg inte alls liknar Stockholm. Göteborg är en levande sjöfartsstad med kajer, terminaler, torrdockor och fartyg mitt i centrala stan. Jag tycker det är vackert. En levande hamn mitt i Göteborg. Jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Dessutom tror jag inte det finns utrymme för två skattefinansierade metropoler i ett litet land som Sverige.

Något senare ser jag stockholmsfamiljen sitta på bryggan vid Röda stens kulturhus. Jag skrattar gott när svallvågorna från ett fartyg får lite extra skjuts av vinden, letar sig upp genom bryggans plankor och ger mamman i familjen en trevlig överraskning.

2 kommentarer:

Mr T sa...

Snacka om att skämma ut oss Stockholmare. Jag ber om ursäkt å deras vägnar.

Gustav sa...

Mr T:

Jag föredrar kontant ersättning framför en ursäkt. :)