lördag 15 augusti 2009

Låt Volvo PV bli folkaktie för oss som vill Sveriges väl

Ett svenskt konsortium uppges vara intresserat av att köpa Volvo PV från Ford. Konsortiet skall finansieras bland annat av AB Volvo samt de anställda på Volvo PV.

Jag har ingen anknytning till Volvo PV annat än att jag råkar bo i Göteborg. Jag är trots det beredd att som privatperson skjuta till 20 000 kr om det sker inom ramen för en bred folklig uppslutning för att rädda kvar Volvo PV i Sverige. Jag förutsätter då att ett sådant folkinitiativ får brett politiskt stöd och att även regeringens medlemmar deltar, var och en utifrån sina egna ekonomiska förutsättningar.

Telias börsintroduktion visade att det går att sälja aktier i folkkära företag till hundratusentals svenskar. Jag är helt övertygad om att väldigt många svenskar inser Volvos betydelse för Sverige och är beredda att riskera en del av sina tillgångar för att rädda bolaget kvar i Sverige, till nytta för Sverige och till nytta för våra barn.

Ett brett folkligt aktieägande i Volvo PV skulle dessutom fungera som en utmärkt försäljningsplattform i Sverige. Myglande politiker skulle få svårt att förklara varför de köper in bilar från Tyskland för skattepengar när det finns lika bra svenska alternativ. Regeringens medlemmar skulle inte kunna komma undan med att de vägrar att köpa svenskt utan istället åker omkring i tyska eller franska bilar samtidigt som jobben försvinner ur Sverige. Ett brett folkligt aktieägande skulle även fungera som ett moraliskt stöd för alla Volvoanställda. Jag förutsätter för övrigt också att samtliga anställda deltar i ett eventuellt köp av Volvo, inte bara med två månadslöner utan med minst sex månadslöner (de som saknar likvider kan låna pengarna i bank och betala tillbaka med löneavdrag). Ett stort personligt ekonomiskt engagemang i sin arbetsgivare bör fungera som en utmärkt morot att arbeta hårdare.

Småsparare kan av förklarliga skäl bara stå för en mindre del av de uppskattningsvis 15 miljarder kronor ett köp av majoriteten av aktierna i Volvo PV skulle kosta. Den psykologiska effekten av en bred folklig förankring skall dock inte underskattas.

7 kommentarer:

Pelle sa...

"franska vrålåk"? Som vadå?

hoolick sa...

Ja, det hade helt klart varit intressant om man som "småsparare" hade fått investerat pengar för att få del av framtida vinster samt "plocka hem" ett svenskt märke.

Gustav sa...

Pelle: Fransmän vet hur man bygger snygga och vackra bilar. I princip kan du välja vilken modell som helst. Fast det är klart, det krävs kanske en viss nivå hos betraktaren för att kunna uppskatta detta. :)

hoolick: Jag är beredd att förlora hela insatsen. Volvo PV skall inte betraktas som en placering vilken som helst utan det handlar om riskkapital vars syfte i första hand är att värna svenska intressen snarare än att generera god avkastning. I bästa fall går dessa båda intressen att kombinera.

Anonym sa...

Du var ju mer blåögd än vad jag tidigare trott!
Politikerna skulle fortsätta köpa utländska bilar - dom ger fullständigt f-n i svenska småaktieägare, och deras investeringar!
JAG skulle definitivt inte satsa en krona på en utdöende verksamhet.
Det har gjorts tidigare med bla varv och textil.
Om så varje svensk bilägare skulle byta till en Volvo, så kan ett sådant företag inte överleva på sikt.
Nej, företag som inte kan överleva på sina produkter skall tillåtas försvinna - nya brancher och produkter kommer i stället.

Gustav sa...

Anonym:

Att politiker ger fan i småaktieägare är inte så konstigt. Mera anmärkningsvärt är i så fall att de skiter i Sveriges och svenskarnas väl.

Det handlar inte om en utdöende verksamhet. Kan högkostnadsländer som Tyskland, Japan och Frankrike bedriva lönsam personbilstillverkning kan Sverige det också. Volvo har också genom åren varit ett lönsamt företag till skillnad mot Saab. Vad det handlar om är att vi nu är inne i en, förmodar alla, tillfällig kris av stora dimensioner. Volvos ägare Ford har fullt upp med sina egna problem och vill sälja Volvo. Det verkar som om kinesiska tillverkare ser potentialen i Volvo. Nackdelen med en kinesisk köpare är att sådana brukar sno åt sig all teknik och kunskap och sedan flytta hela rasket till Kina. Detta vore mindre bra för Sverige. Att i en sådan situation ta ansvar för Volvos anställda och Sveriges väl är sunt, inte blåögt.

Jesper sa...

Ptjaa jag undrar om vad Volvo behöver är att utspritt ägande av massa småägare som inte har en aning om industriellt utvecklande. En symbolisk handling, men bidrar det egentligen med mer?

Den stora frågan är i så fall vilken större (svensk) aktör om ska ta tag i trådarna och styra företaget. Sett till ekonomisk styrka finns det ingen självklar kandidat. Både Investor och Industrivärden är nog måttligt intresserade att gå in i branschen igen. Vem återstår? Ingen egentligen. Förvisso ett fåtal aktörer med tillräcklig finansiell styrka men ingen med kunskapen och erfarenheten. Vem ska leda Volvo in i framtiden?

Gustav sa...

Jesper: Jag tror du överskattar vikten av fordonskompetens hos ägaren. AB Volvo har genom alla år saknat en tydlig huvudägare och det har uppenbarligen gått bra ändå. Jag ser inte att AB Volvo går bättre av att ha Renault och Industrivärden som huvudägare.