onsdag 12 augusti 2009

Erin Burnett (finanskvinnan) är (om möjligt) vackrare än vanligt ikväll

Begåvade Erin Burnett på CNBC känner väl alla till? Att hon ikväll verkar extra attraktiv kan eventuellt ha något med hennes hår att göra. Det var ett tag sedan jag senast spanade in CNBC så jag har inte riktigt hängt med i hennes modemässiga utveckling. Ikväll har hon liksom halva håret framåt på sidan och den andra halvan bakåt, som kvinnor brukar ha sitt hår.

Det klagas ibland på att kvinnor inte får chansen i affärslivet. Det stämmer inte. Sätt på CNBC en kväll och kolla själv. Det finns hur många snygga och unga programledarinnor som helst på CNBC och de verkar alla mycket kompetenta. Vadå inte får chansen? Om något är de unga kvinnorna överrepresenterade på CNBC vilket skulle kunna innebära att medelålders män är underrepresenterade. Hur ofta hör man medelålders män klaga över att de är underrepresenterade som programledare i CNBC? Just det, aldrig. Så sluta klaga på att kvinnor diskrimineras i affärslivet när det är så uppenbart att det inte stämmer.

4 kommentarer:

minna sa...

Jag är en kvinna i en väldigt mansdominerad bransch, men många kvinnor, dom få som finns är inte intresserad av att klättra. Sist erbjöd jag min assistens en mindre chefspost. Hon tackade nej, för hon ville inte jobba över vissa helger!!! Så ibland , trots ironing herr Gustav, så vill kvinnor bara vara söta och vackra! =)

Anonym sa...

Det är amerikansk tv - det betyder att både män och kvinnor är snygga. Annars får de inte vara med som presentatör/ankare. Punkt.

Hm sa...

Det handlar kanske inte om att kvinnor är underrepresenterade utan snarare om att folk har en tendens att fokusera på deras utseende. Exempelvis deras hår... :)

Gustav sa...

minna: Det där vet jag ingenting om.

Anonym: Du glömmer de fulsnygga, dvs snygga människor som spelar fula karaktärer, ofta genom att ta på sig ett par glasögon och underlig kofta.

Hm: Erin Burnett är oerhört kompetent och hennes utseende bidrar till denna kompetens eftersom utseendet fungerar som en magnet som håller tittarna kvar i soffan framför tvn.