lördag 21 februari 2009

Sveriges bästa (och sämsta) livsmedelsbutiker

1. ICA. Stort sortiment. Bra ordning i butikerna, hyfsade priser. Överlägset bäst personal och en helt okej kundstock.
2. -
3. City Gross (jag har aldrig besökt dessa butiker men jag kan inte lämna två platser tomma). Förefaller billiga och flera butiker ligger i samhällen som verkar trevliga att bo i.
4. Willys (butiken i närheten av där jag jobbar ligger dock på svarta listan). Hyfsade priser. Förhållandevis bra ordning i butiken. Personalen betydligt sämre och fulare än ICAs. Kundstocken håller låg nivå och skapar ofta irritation på grund av dålig kännedom om kösystemet, det korrekta handhavandet av en kundvagn samt medtagna barn.
5. Netto. Bättre än Lidl på alla punkter. Skall vi nödvändigtvis införa ett koncept baserat på påstått låga priser, litet sortiment, röriga butiker och försäljning av krimskrams bredvid färskvaror föredrar jag helt klart den danska varianten framför den tyska.
8. Coop. Vissa nybyggda Coop-forum varuhus håller hög standard och har hyfsade priser. Det allmänna betyget dras dock ned av de gamla butikernas öststatskänsla och personalens bristande servicekunnande. Vad som förefaller vara en hög närvaro av MILFar på raggarstråt skulle eventuellt kunna motivera en högre placering men jag besöker inte dessa butiker tillräckligt ofta för att veta om det bara är slumpen som gör att det är där jag brukar ofredas.
7. Hemköp. Mycket dyra men personalen är ibland trevlig att titta på. Sortimentet är stort och butikerna prydliga.
8. -
9. -
10. -
11. -
12. -
13. Lidl. Litet sortiment. Dålig ordning i butikerna. Priserna på jämförbara varor ej lägre än hos Willys och ICA trots att man ger sken av att så skulle vara fallet. Ful och oengagerad personal. Idiotiskt kassasystem.

Jag utgår från att mina och mina läsares preferenser är mycket lika, men om det trots allt skulle finnas någon med avvikande uppfattning får denna person gärna träda fram och motivera sin ståndpunkt.

Flera har frågat hur min svarta lista egentligen ser ut. När det gäller livsmedelsbutiker intar Willys-butiken bredvid min arbetsplats en given plats. En lokal butikskedja av "orientalisk" typ i Göteborg som samlar in pengar till Hamas har också sin självklara plats på listan. Lidl finns faktiskt inte med. Det gör dock dess tyska byggvarukollega Bauhaus. Bauhaus var det företag som först hamnade på listan. Kanske skriver jag mer om detta i ett annat inlägg.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med om ICA, fräscha lokaler och personal samt fint utbud. Däremot handlar jag på Willys Mölndalsvägen hellre än på ICA Maxi på andra sidan vägen. Varför det då.... priset naturligtvis, Willys är betydligt billigare. Har ICA och Coop Medmera kort och handlar där men bara på erbjudanden och sådant som inte finns på Willys. Jag har fått ner matkostnaderna betydligt och tror mig kunna komma ner ytterligare genom rätt recept... funderar tom på att börja baka bröd.

Gustav sa...

Jonas: Jag håller inte med om att Willys är betydligt billigare. Till och med min lilla närbutik är billigare än Willys på vissa saker. Billigare möjligtvis, men inte betydligt billigare. Fast det är klart, det beror ju lite grann på vad man brukar handla för saker. Jag kan ju bara tala för min egen matkasse.

Anonym sa...

Gustav: nej de är inte billigast på riktigt allt, men överlag är de det. Beror ju som du säger vad man fyller sin matkasse med.

En annan iaktagelse. Invandrare är en bra indikator på pris i butik, de är generellt mycket prismedvetna. Mycket invandrarkunder på Willys men väldigt sällsynta på tex ICA. Sen får man dessutom mycket white trash på köpet på willys med kundvagnen full med chips och Cola och så en och annan snål typ som en själv...

Anonym sa...

För att kunna konkurrera i prisjämförelser som olika tidningar etc genomför så konkurrerar de flesta butiker med låga priser på just de varor som alltid brukar hamna i "testkundvagnen", exempelvis mjölk, köttfärs, ägg, smör etc (och diverse andra dagligvaror).
Sällanköpsvarorna är där man kan hitta de riktiga guldkornen, alltså rengöringsartiklar etc, men där är det mer ÖB, Rusta odyl som gäller.

Till butiker där folk i regel måste åka en bit och där man oftast veckohandlar är nog klientelet prismedvetet, medans dagligvarubutiker (eller små butiker överlag) bestäms klientelet mer av hur det ligger till geografiskt och vilka som bor eller jobbar i närheten. Som exempel går jag sällan på Coop/konsum för att de Coop jag har varit på flest gånger (i sthlm city) är 90% pensionärer (som stoppar upp köerna) samt allmänt konstiga människor med tydliga psykiska problem. Beror det på att coop ligger där det ligger? Antagligen, även fast jag tror att just pensionärer ska gå på samma socialdemokratiska affär som de alltid gått på; ungefär som de gör när de röstar. Alltid likadant utan möjlighet att ta till sig nya saker och information.

Jag kanske är fördomsfull, men i min verklighet där jag bor så är det detta jag ser. Andra kanske bara hittar fotomodeller på konsum och nerkissade gubbar på ICA, men för mig är det tvärtom. :)

Gustav sa...

Robert: Jag måste medge att pris inte är viktigast för mig när jag handlar. Läget samt köpupplevelsen betyder mer. Lågprisbutikerna drar ofta till sig människor som som luktar illa, beter sig illa och har många och ostyriga barn. :)

Kul att du också tycker att ICA är bäst!