onsdag 25 februari 2009

Bra att kårobligatoriet avskaffas

Enligt ett regeringsförslag skall det från den 1 juli nästa år vara frivilligt för landets studenter att vara medlem i en studentkår. Jag välkomnar detta beslut, som ökar studenternas frihet.

Jag har mycket svårt att se varför just studenter skall tvingas in i en förening som tillvaratar deras intressen. Det är lika orimligt med obligatoriskt kårmedlemskap för studenter som det vore med obligatoriskt fackmedlemskap för lärare.

Om kårerna tillför värde för studenterna kommer de även i fortsättningen att locka till sig medlemmar.

5 kommentarer:

Sötnosen sa...

Tack för kaffetipset, men nu gillar jag inte kaffe. Fungerar det med saft eller något annat?

Gustav sa...

Äh, väx upp och börja dricka kaffe som folk! (Det funkar att ta med sig en tepåse också, givetvis). :)

Anonym sa...

Hear hear

Anonym sa...

Instämmer. Det var många år sedan jag satt i skolbänken, men jag hade aldrig någon användning av/utnyttjade kåren. Den tog bara mina pengar.

Gustav sa...

Oxxen: Jag kan tänka mig att de kåraktiva hade större nytta av din medlemsavgift. Mer än en fylla finansierades säkerligen av dina pengar. :)