fredag 31 maj 2024

Jag känner mig blåst varje gång jag lämnar en Lidl-butik

I sparsamma kretsar anses det vara en synd att handla någon annanstans än på Lidl. Själv tycker jag att det är en synd att betala mer än nödvändigt för en vara i förhållande till den kvalitet som erbjuds.

Jag har bott på olika platser under mitt liv, men ingen av dessa har haft en Lidl-butik inom rimligt gångavstånd. Det har alltid krävt att jag sätter mig i bilen för att handla på Lidl, vilket jag sällan har tyckt varit en bra idé.

Nu när jag har pensionerat mig är tiden inte längre en lika stor faktor vid val av livsmedelsbutik. Jag har möjlighet att promenera längre sträckor eller anpassa mina bilturer så att jag passerar en Lidl. Därför har jag under den senaste månaden besökt Lidl lika många gånger som under hela mitt tidigare liv.

Den senaste månadens besök har lärt mig tre saker om Lidl:

  1. Personalen är den sämsta och mest oengagerade samt minst serviceinriktade av alla matvarukedjor.
  2. Butikerna är fruktansvärt stökiga, trånga, dåligt planerade och fulla med personal som blockerar gångarna helt när de packar upp varor.
  3. Lidls system för prismärkning på hyllorna är designat för att lura kunderna att tro att en vara är billigare än den är. Dessutom är det vanligt att ett lägre pris visas på hyllan medan ett högre pris debiteras i kassan.

Det har hittills inte hänt en enda gång att jag lämnat en Lidlbutik med kvittot i handen och förnöjt kunnat nicka att allt stämmer. Varje gång har jag upptäckt att det har stått ett lägre pris på hyllan än på kvittot, och flera gånger har jag upptäckt att jag betalat ett högre pris än jag trott på grund av att jag misstolkat hylletiketten.

Visst är en hel del varor billigare på Lidl men det måste vägas mot bristerna i sortimentet. Häromdagen behövde jag senap och den enda som fanns tillgänglig på Lidl var en stående tub på 200 g, närmast en miniförpackning, som vid prisgranskning naturligtvis visade sig vara betydligt dyrare per viktenhet än ett flertal alternativ på Willys.

Lidl verkar vara en butik där kunderna ska anpassa sig efter butiken och inte tvärtom. Jag är inte helt nöjd med det upplägget. Jag vill helst tillämpa samma shoppingbeteende oavsett vilken butik jag besöker och inte behöva sätta huvudet i larmberedskap bara för att det står Lidl på skylten.

2 kommentarer:

Redaktionen sa...

De har blivit klart sämre. Torghandeln har däremot blivit något bättre, å har ännu inte råkat ut för att de anger fel pris, väger fel, eller har andra hyss för sig.

Gustav sa...

Redaktionen: Jag kan inte riktigt bedöma om de har blivit sämre men att de är dåliga är jag helt klar över.