söndag 26 maj 2024

Mina första tre veckor i frihet: avstämning

 Tiden går fort när man har roligt, brukar det heta, och det samma kan definitivt sägas om min första tid som arbetsfri. Lite drygt tre veckor har förflutit sedan jag lämnade in passerkortet. Hög tid för sammanfattning!

På det personliga planet

Jag sover mycket bättre. Jag har inte längre några insomningsproblem och jag vaknar inte mitt i natten utan att kunna somna om. Mina sömnvanor har blivit mycket bättre!

Jag behöver inte äta lika mycket magsyratabletter eller reglera tarmtömningen med Dulcosoft, vilket väl är ett bevis så gott som något på att stressnivån sjunkit.

Jag har alltid läst mycket böcker men jag läser nu mer än någonsin och jag känner att det blir mer kvalitativ läsning med full koncentration. Jag har äntligen tagit itu med Knausgårds 3600 sidor långa Min Kamp och känner att det var värt att sluta jobba bara av det skälet.

Jag ser en kvalitativ film om dagen. Dessa hittar jag ofta på Cineasterna och på SVT Play. Häromdagen såg jag till exempel Efter bröllopet med Mads Mikkelsen och Rolf Lassgård. 

Jag har aldrig varit en hurtig typ men jag tvingar ut mig på en längre promenad varje dag.

På det ekonomiska planet

Mina kostnader har gått ner. Bensinkostnaden har sjunkit kraftigt eftersom jag inte behöver transportera mig till jobbet. Trängselskatten är släpande men kommer med tiden att minska med cirka 600 kronor per månad.

Matkostnaderna har sjunkit kraftigt. Jag äter numera bara lagad mat hemma och detta har visat sig billigare än att äta diverse färdigrätter eller att stanna till på McDonalds på väg hem från jobbet för att tröstäta hamburgare. Jag sparar även pengar på att inte behöva äta en andra frukost på jobbet (det räcker med havregrynsgröt hemma) och jobblunchen som alltid var en färdigrätt för cirka 35 kronor är nu utbytt mot en betydligt lättare måltid hemma, om jag nu ens behöver äta lunch.

Mina kostnader för godis och chips har minskat brutalt. Jag behöver helt enkelt inte tröstäta en massa skit längre för att stå ut med att åka till jobbet.

Jag har unnat mig lite fler kafébesök nu när jag är ledig hela tiden. En kostnad som kommer att öka med tiden är den för bryggkaffe hemma. Jag har ju inte längre tillgång till en kaffeautomat. Jag passade dock på att stjäla stora mängder kaffe på jobbet innan jag slutade och dricker därför fortfarande gratis. 

Det kommer dröja ganska länge innan jag börjar ta av mitt kapital men jag börjar redan nu förbereda mig med en mer noggrann uppföljning av hur mina utgifter egentligen ser ut så att jag lite varsamt glider över i Fire-livet när arbetsinkomsterna helt upphör.


Inga kommentarer: