lördag 15 juni 2024

Bloggen rekommenderar: Bokförlaget Bakhåll

När jag inte är nere på Willys och rotar omkring i reahyllan, är jag hemma och läser böcker. Det blir en hel del böcker och jag måste därför ständigt vara på alerten så att läslistan kontinuerligt fylls på med kvalitetslitteratur. Ett litet knep som funkar utmärkt när det gäller att hitta bra böcker att läsa, är att gå in på bokförlaget Bakhåll och studera utgivningskatalogen. Man kan nästan blunda och peka och med en sannolikhet på 90 procent hitta en bra bok genom att göra så. Jag är så nöjd med förlagets utgivning, att jag till och med gjort det för snåljåpar så förbjudna och anslutit mig till en prenumerationstjänst kallad Kärntruppen, där jag för ett par hundralappar per sändning får 14 böcker per år fördelat på sju tillfällen, vilket motsvarar Bakhålls hela utgivning av böcker.

Det fina med Bakhåll är kombinationen av nyöversatta klassiker från Hemingway, Kerouac och Kafka, för att nämna några utländska storheter, och återupptäckta svenska pärlor från t ex Ester Blenda Nordström eller Victoria Benedictsson, och ett fint flöde av nutida författare där min favorit Willy Vlautins Hästen dök upp i brevlådan häromdagen och där jag tidigare fått mig tillsänt ett fantastiskt debutantverk i form av Molnars Mjölkbaren.

Har ni inte läst Willy Vlautin tidigare så gör det! Han har skrivit ett halvt dussin finstämda romaner som kärleksfullt skildrar vanliga amerikaner som inte har det lätt i livet och kämpar med fattigdom, besvärliga familjeförhållanden eller ensamhet. Han skriver enkelt och relaterbart och den sparsmakade prosan är inte svår att ta till sig. 

(Jag har naturligtvis inte fått någon ersättning för detta inlägg.)

Inga kommentarer: