fredag 1 maj 2009

Ekonomisk ställning 30 april 2009

Tillgångar och skulder 30 april 2009

Pengar: 97 861 kr.
Aktiefonder: 61 015 kr.
Aktier: 75 875 kr.

Kortkredit: 7 731 kr.

Summa tillgångar och skulder: 227 020 kr.

Andel aktiesparande: 60 procent.
Andel räntesparande: 40 procent.
Andel sparande i kapitalförsäkring: 8 procent.

Jämfört med föregående månad har nettotillgångarna ökat i värde med 27 099 kr (13,6 procent). Aktierna har stigit i värde med 16 995 kr (29 procent) och fonderna har ökat i värde med 8 143 kr, dvs cirka 15 procent om man inte räknar med månadens fondköp som uppgår till 400 kr.

Sparandet har under april uppgått till blygsamma 2 358 kr. Ett datorinköp samt två mindre ersättningsinköp för trasiga artiklar i hemmet har bidragit till att minska den kraftiga konsumtionsskuld som har byggts upp det senaste året. Jag har tidigare varnat för att vår- och sommarmånaderna kan komma att innebära ett negativt nysparande på grund av denna konsumtionsskuld men med tanke på att jag har genomfört en hel del inköp denna månad och ändå lyckats spara 2 358 kr verkar jag ha underskattat min sparkapacitet.

7 kommentarer:

Destinationmiljonär sa...

Tycker 2000kr+ är helt godkänt, sen med tanke på att du köpt dig en ny dator får det väll ses som ännu mer godkänt ;)

Anonym sa...

Varfor har du kontokredit när du har pengar på banken? Det er kostsamt.

Gustav sa...

Destinationmiljonär: Jag är nöjd med den nivån. Men att det alls blev något sparande i april överraskade mig eftersom jag tycker att månaden var full med ovanligt många både stora och små inköp.

Anonym: En kontokredit är inte alls kostsam så länge man betalar det utgående saldot innan detta börjar kosta i form av ränta. Kontokrediten kostar mig exakt noll kronor. Jag tjänar faktiskt pengar på kreditkortet eftersom jag kan låta mina pengar stå på ett räntekonto fram till dess att skulden regleras en gång per månad.

Spekulant sa...

Ungefär hur lång tid kommer det att ta innan du har råd att försörja en lyxhustru?

Gustav sa...

Spekulant: Huvudprioritet just nu är att hitta en rik kvinna som vill försörja mig. Jag gillar nämligen inte att arbeta.

Icke längre spekulant sa...

Ok. Det var synd.

Gustav sa...

Jag kom nu på att du kanske med lyxhustru endast avser en hustru som slipper arbeta och får allt betalt. Visst, det skulle kunna funka. Mina fasta levnadsomkostnader påverkas ju inte av ytterligare en person i hushållet. Några tusen extra får läggas på mat och fickpengar och det har jag ju råd med. Det finns väl dock inget egenvärde i att skaffa sig en lyxhustru bara för sakens skull. Du bör helst bidra med något. Jag får väga nyttan och nöjet mot kostnaderna.