fredag 22 maj 2009

Min plats på den politiska kartan enligt Aftonbladets valkompass

Ibland roar jag mig med att fylla i diverse "valkompasser" på Internet. Aftonbladets valkompass skiljer sig från många andras i det att den är mer detaljerad och öppen för analys och jämförelser med olika partier och intresseområden. Resultaten i Aftonbladets undersökning plottas i ett diagram där "För" och "Emot" EU integration utgör den lodräta axeln och "socioekonomisk vänster" respektive "socioekonomisk höger" utgör vardera ändar på den vågräta axeln.

Jag behöver inte göra några tester för att veta att jag tillhör gruppen "Socioekonomisk höger emot EU integration". Detta bekräftades också av Aftonbladets valkompass. Jag hamnade ganska precis i mitten av den nedre högra rutan. Det enda parti som gjorde mig sällskap där var Sverigedemokraterna. Alla andra borgerliga partier tillhör den socioekonomiska högern men är för EU integration.

Junilistan var det parti som efter Sverigedemokraterna hamnade närmast mina preferenser. Vänsterpartierna behöver vi inte ens ta upp. Piratpartiet hamnade på den Socioekonomiska vänsteraxeln. Man kan också se sina partimatchningar i procent. Något förvånande, men ändå inte, var att Centerpartiet matchade mina åsikter absolut sämst. Detta beror säkert på att Centerpartiet är det kanske allra mest federalistiska partiet i EU-frågan och någon Europeisk federation vill jag absolut inte ha. I topp hamnade Sverigedemokraterna, Junilistan och Moderaterna. Inga överraskningar där heller. På fjärde plats hamnade dock Feministiskt initiativ och här måste det handla om att motståndet till överstatlighet och fördjupad integration för oss samman.

Ungefär halva befolkningen är "socioekonomisk höger". Ungefär halva befolkningen är också "emot EU integration". Trots detta finns det bara ett enda parti som täcker upp denna politiska planhalva. Jag tror inte att detta har med de politiska ideologierna som sådana att göra eftersom det uppenbarligen för många väljare går utmärkt att vara socioekonomisk höger emot EU integration, och då borde det funka även för något riksdagsparti. Junilistan lyckades fylla denna lucka i det förra valet till Europaparlamentet. Återstår att se om Sverigedemokraterna kan göra det i årets val, med tanke på att partiets kärnväljare - de unga männen - nu i stor utsträckning dras till Piratpartiet.



4 kommentarer:

hemtrevligt sa...

hej.
men ryssland går fortfarande vädigt bra,iallfall hos PPM.
HQRyssland har haft en värdeutveckling på 60% hittils i år(mina har haft en värdeutveckling på 16%)
även Alfred Brg Ryssland har haft en bra värdeutveckling på 53% hittils i år(mina har haft en värdeutveckling på 12%)

så visst gr det att fortsätta satsa på ryssland,indien har jag inten koll på just nu.

Gustav sa...

Hur är det möjligt att du inte har lyckats uppfatta budskapet att du inte är välkommen på denna blogg trots att du har blivit avvisad under minst 10 olika namn? Hej då hemtrevligt, för förhoppningsvis sista gången.

Anonym sa...

Vem fan är Gustav?

Gustav sa...

Gustav är en ung snygg, smart och trevlig man i sina bästa år, omtyckt av damerna, fruktad av herrarna.

Google is your friend. Hur många Gustav av min kaliber kan det egentligen finnas?