söndag 10 maj 2009

All Over the Shop väckte mina butiksdrömmar till liv

Jag har från tid till annan fantiserat lite i smyg om hur det skulle vara att förestå sin egen lilla butik. En trevlig och lagom stor affär där jag säljer sådant jag trivs med, exempelvis böcker, eget konsthantverk och choklad. Helst skall jag inte behöva arbeta särskilt mycket. Butiken skall sköta sig själv och jag skall endast behöva närvara, kanske rätta till något i hyllorna om så behövs. Marginalerna skall vara skyhöga och jag skall kunna säga nej till kunder jag inte vill ha i butiken.

Butiksdrömmarna väcktes till liv idag när jag såg TV8:s nya program All Over the Shop. Programkonceptet går ut på att en duktig säljare hjälper butiker med dålig lönsamhet att attrahera kunder och öka försäljningen. Lite grann som Ramsay's Kitchen Nightmares men med en snällare programledare och butiker istället för restauranger.

Det verkade så mysigt att ha en liten butik att rå om. Butikerna i programmet ruinerade visserligen ägarnas ekonomi och styrde deras liv helt och hållet men så skall det inte gå när jag skaffar butik.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dream on, it's never gonna happen

minna sa...

åååhh jag vill också ha en egen liten flum butik! =) En butik i harmonins tecken. Bara vara =)

Gustav sa...

minna: Vadå flumbutik? Mitt affärskoncept är synnerligen noga genomtänkt och kan inte alls jämföras med dina drömflummerier om harmoni och varande. :)