måndag 11 juli 2022

En dag i en hedgefondförvaltares liv, del 1

1. 

När Pontus D vaknade upp i sin spektakulära 40-miljoner kronors villa på Lidingö utanför Stockholm hade klockan precis slagit tio. Han låg kvar en stund i sängen för att få det sista av sömnen ur kroppen innan han steg upp till ännu en produktiv dag. 

Barnflickan hade redan lämnat barnen på privatskolan och hustrun gjorde ärenden på stan. Skönt att få huset för sig själv, tänkte Pontus, så man får något gjort. Hoppas bara inte hustruns ärenden kostar allt för mycket idag. 

Pontus tog upp sin Iphone från nattduksbordet. Jobbmejlen läser jag senare, tänkte han, När jag fått ett par espresso i kroppen. Han ville först se om det hade hänt något på sociala medier. Twitter var favoritappen. Synd bara att folk gnällde så mycket. Var det inte höga matpriser så var det höga bensinpriser eller gnäll om invandrare. Hur svårt skall det vara? Köp en Tesla om bensinen är för dyr. Flytta till Lidingö om det inte passar att bo i förorten! Tur man kan bemöta stolligheterna på Twitter men egentligen är det konstigt att vanligt folk tillåts skriva vad som helst. Det måste gå att ändra på, tänkte Pontus. Något slags statlig registrering efter godkänd ansökan för att få skriva om politik. 

När Pontus tre timmar senare gick ner för trappan till det nyrenoverade köket i italiensk stil för att få i sig något innan han tog Porschen till kontoret ringde telefonen. 

Tjeeeena mannen, det är Mikael S. 
Ja, jag kan se det på displayen. 
Vad menar du? 
Det var inget. Vad vill du? 
Jo, tänkte bara höra om du behöver hjälp på firman. Du har väl startat upp nu? 
Alltså, Micke, vi har ju pratat om detta förut. Det var inte så smart av dig att i Framgångspodden skryta om hur du nästan slog ihjäl de där killarna. Kommer det ut att du jobbar hos mig är dom på mig på Twitter direkt. Jag tål inte den uppmärksamheten nu när firman är ny och jag inte fått Avanza på kroken än. 
Va, har du inte fått in fonden på Avanza än!? Det är ju där alla pengarna finns. För fan Pontus, hur många gånger skall jag behöva säga till dig att om du skall tjäna dom stora pengarna måste du få in småfolket och för att få in småfolket måste du bygga upp bilden av dig själv. Du måste bli dyrkad. Småfolket finns på Avanza. Varför finns inte du på Avanza? 
Avanza vill ha halva fondavgiften. Jag tycker det är för mycket. Rena ockret. 
Ja, men det är så systemet ser ut. Banken tar halva fondavgiften i kickback. 
Men ändå. 
Lev med det. 
Men du Micke, vi får höras senare. Har jäkligt mycket på gång nu. 
Men tänk på det åtminstone!
Yes, vi hörs. 

To be continued…

Inga kommentarer: