söndag 28 mars 2010

Hur gick det med Volvos bränsleceller?

När Leif Johansson 1999 sålde Volvo Personvagnar till Ford motiverades beslutet med att Volvo inte var stort nog att hänga med i teknikutvecklingen. Leif Johansson nämnde särskilt att utvecklingen av bränsleceller och alternativa drivmedel skulle kräva stora resurser.

Idag sålde Ford Volvo vidare till kinesiska Geely och några bränsleceller hittar vi ännu ej i några Volvobilar trots att det har gått 11 år sedan Leif Johansson avyttring av Volvo Personvagnar. Kanske var inte ens Ford tillräckligt stora för att kunna finansiera utvecklingen av de fantastiska bränslecellerna...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här kan du läsa lite om Powercell. Jag tror att det just nu byggs en hel fabrik i Göteborg för att hantera detta.
Tack för en intressant blogg.
/Mattias

http://www.powercell.se/

Gustav sa...

Mattias:

Poängen var att Leif Johansson motiverade försäljningen av Volvo PV med höga utvecklingskostnader för nya framdrivningssystem. Några sådana system finns dock ännu ej i Volvobilar. Argumentet var därför ihåligt. Det projekt du länkar till ägs ju av AB Volvo i stor utsträckning och det var AB Volvo som sålde PV just med hänvisning till utvecklingskostnader för bränsleceller...

Tack för smöret!