fredag 4 september 2009

Lyxfällan - är det verkligen experthjälp som erbjuds?

Låt mig först klargöra att jag gillar Lyxfällan som tv-underhållning. Jag gillar till och med Charlie "MLM" Söderberg. Däremot ställer jag mig tveksam till den "rådgivning" programledarna ger deltagarna.

Torsdagskvällens program var typiskt på ett sätt. Ett hus skulle säljas och programledarna säger till mäklaren: "Vi vill sälja snabbt och är beredda att ta vilka bud som helst." Är det någon som tror att en sådan inställning maximerar försäljningssumman och får mäklaren att anstränga sig lite extra? Knappast.

Den som är ute efter ett klipp kan försöka följa Lyxfällan genom Sverige. Egendom slumpas bort till höger och vänster. Bilar skall säljas snabbt, priset spelar mindre roll. Hemelektronik säljs på loppis för småpengar. Huvudsaken är att det går snabbt. Att det allt som oftast är en god idé att annonsera, vänta in bud, testa olika försäljningskanaler och vara uthållig om man vill maximera försäljningssumman passar inte riktigt in i Lyxfällan-konceptet där programmet spelas in på några få dagar och där det inte finns tid att vänta in bud. Deltagarna får därför ofta se sin egendom säljas för långt under marknadspris.

Jag ifrågasätter också det kloka i att basera gårdagens räddningsplan på att den stackars modellen/fotografen skall börja fakturera 50 000 kr i månaden. Istället för programledarnas glädjekalkyl skulle jag avveckla fotoföretaget och skaffa ett vanligt arbete åt henne. Hon skulle fortfarande ha kvar all sin utrustning och kunna dra in extrapengar genom fotokneg på helgerna (bröllop infaller som regel på just helger), men då stå med mycket låga omkostnader och få behålla en större del av intäkterna själv. Kombinationen lönearbete plus fotograferandet som bisyssla framstår som överlägsen i det här fallet.

Både nuvarande och tidigare Lyxfällan-team förefaller ha begränsade kunskaper i att bedriva näringsverksamhet. Vem minns inte avsnittet med skoförsäljerskan? Hon satt med ett lite väl stort lager och lösningen blev att omedelbart starta en superrea där lagret slumpades ut till 70 procent rabatt. 70 procent rabatt rakt av för både gamla och nya skor. Det blev trångt i butiken när kunderna letade fynd och därmed fina tv-bilder. Att rea ut skor med 70 procent i rabatt direkt vill jag påstå är att kasta stora pengar i sjön. Hur ofta ser man egentligen sådana reor? Svar: Aldrig! Det finns en anledning till detta. Vi rusar nämligen till butikerna redan vid 30 procent i avdrag, och funkar inte det kan man alltid lite senare sälja till halva priset. Halva priset funkar alltid, såvida varorna inte är osäljbara och då spelar det ingen roll om man sänker priset med 90 procent. Att Lyxfällans realisation var för kraftig bevisas också av den oerhörda trängseln i butiken. Priserna var för attraktiva. Men Lyxfällan fick förstås bra bilder.

Dessa invändningar till trots; Lyxfällan är god tv-underhållning, vilket är en smula tragiskt. Anledningen är nämligen att underhållningen beror på att tittaren ges insyn i trassliga familjeförhållanden och kan sitta hemma i soffan och gotta sig åt andras olycka.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har också funderat lite grann över det du nämner..
Affärsmässigt är det tokigt, visst.
Men jag tror att det ligger lite psykologi i det hela också, man vill liksom "köra över" deltagarna för attdet inte ska få tid att tänka efter, allt ska fixas - NU!
Tid, det har de haft nog av och hur det gått, det ser vi ju i programmet..
Finns säkert fler aspekter.
/WR

Herr K sa...

Jag håller med om det mesta du skriver, dock så har jag själv lagt märke till att tidspressen i vissa fall beror på att stackaren programmet handlar om är dagar ifrån att bli vräkt från sin bostad, eller att dra på sig en betalningsanmärkning. Då gäller det att få in pengar snabbt, sälj rubbet bara pengar rullar in...

Men visst är det som du säger, ju större knipa, desto bättre tv. Man får iaf hoppas att det fungerar i avskräckande och upplysande syfte på folk, och inte enbart som "underhållning".