tisdag 29 september 2009

Robur Ryssland och jag - en kort historik

Rysslandsfonderna har gått mycket bra i år, vilket är välbehövligt med tanke på hur dåligt det gick för dessa fonder under 2008. Swedbank kan stoltsera med att ha den svenska Rysslandsfond som ökat mest, upp 107 procent sen årsskiftet.

I nuläget har jag bara cirka 11 000 kronor placerade i Swedbank Roburs Rysslandsfond. Fonden är ett av mina längsta och käraste innehav (endast Spara Femman köptes in tidigare). Redan år 2000 köpte jag mina första andelar i Rysslandsfonden. Kursen var vid det årets slut 3,93 kr per andel. Den ryska börsen var vid denna tidpunkt fortfarande rejält nedtryckt efter Asienkrisen 1998 som fick många tillväxtmarknadsbörser att falla hejdlöst. Vid slutet av 2001 var kursen 6,4 och två år senare 9,4. Ytterligare två år senare, vid utgången av 2005, var fondandelskursen för Roburs Rysslandsfond 18,58. Värdet på fonden hade ökat med nästan 400 procent på bara fem år. Det var strålande tider för alla med pengar i Rysslandsfonder!

Idag är kursen 18,64. De senaste 4 åren har alltså inte varit särskilt lyckosamma. Den som lyckats tajma Moskvabörsens kraftiga upp- och nedgångar kan trots det ha tjänat mycket pengar. För bara något år sedan toppade Roburs Rysslandsfond nämligen med kurser över 30.

Jag har genom året tjänat en hel del pengar på mitt innehav i denna fond. Tyvärr har jag successivt, av privatekonomiska skäl, från tid till annan varit tvungen att sälja av andelar i bland annat denna fond för att få mat på bordet. Det tjänar därför ingenting till att drömma om vilka summor min ursprungliga placering år 2000 skulle ha växt till idag.

Den som inte kan få nog av Sparsamt leverne-relaterad aktienostalgi kan läsa vidare om mina första aktier och min första fond.


1 kommentar:

Miljonkoden sa...

Intressant där :)
Har själv månadssparat i just Roburs ryssfond en längre tid. Rysslandsbörsen har helt klart tagit ett jättekliv efter raset förra året. Men som du säger är man fortfarande inte tillbaks på samma nivåer.