måndag 5 augusti 2024

Måndagsfika

Jag arbetar ju inte längre och tvingas därför ta min måndagsfika på café istället för på arbetet. Jag får betala för fikat istället för att få betalt för fikan. Det säger sig självt att det svider lite extra att ta måndagsfikan bland arbetskamrater så det är alltid med lätta steg jag beger mig iväg till något trevligt café här i Göteborg på måndagsmorgonen. Idag blev det gott svart kaffe med påtår och ett wienerbröd till det. Påtåren är viktig. Förr om åren var det en självklarhet att påtår skulle ingå i priset men idag är det tyvärr inte så längre. Vill man ha mig som kund vill det dock till att påtår ingår i priset för kaffet. Det kompromissar jag inte med.

Jag är ingen särskilt bra aktieplacerare och jag vet inte hur man tajmar marknaden. Jag har istället fått för mig att det är bra att köpa aktier när börsen går ner. Även när den går ner från höga nivåer, för vad som är höga nivåer vet jag inte. Jag vaknade upp till nyheten att det hade rasat på ordentligt i Tokyo. Över 10 procent ner på en dag. Sådana ras är trevliga. Få det överstökat liksom. Dra plåstret på en gång. Skall det ner 20 procent totalt sett är det lika bra att allt kommer på en vecka istället för genom en utdragen process över flera månader, eller rentav flera kvartal.

När jag måndagsfikar vill jag njuta av mitt kaffe och mitt fikabröd. Jag vill bläddra i en fysisk tidning samtidigt som jag långsamt slurkar i mig kaffet och tuggar i mig fikabrödet. Jag vill inte sitta och stirra i min mobiltelefon som nåt slags fjortis eller barnvagnsmamma. På grund av dessa omständigheter missade jag det största raset när börsen öppnade. Men vem vet. Kanske tilltar raset igen samtidigt som jag skriver detta, eller i eftermiddag eller kanske i morgon eller senare i veckan. Några köp gick dock igenom. Jag är som tidigare nämnts inte någon bra aktieplacerare och därför köpte jag inte de aktier som rasade mest eller i kvalitetsbolag utifrån en bevakningslista utan jag fyllde istället på i tre av mina tråkigaste innehav, Traction, Lundbergs och Xact Högutdelande. Ytterligare ordrar i dessa innehav ligger och väntar, tillsammans med ordrar i Svolder, Creades och Teqnion. Kanske blir det lite köp i Xact Sverige respektive Småbolag också om börsen fortsätter ner. Nasdaq 100 köper jag kanske en andel till i om vi ser en nedgång på 15-20 procent från toppen. Letar sig OEM ner under 90 kr kanske den köps in för första gången. Den ligger ju annars i Tractions portfölj så kanske inte helt nödvändigt ändå. Väldigt många kanske blev det nu, ser jag, Jag ber om ursäkt för det. Blir det ett riktigt brett och kraftfullt ras är det möjligt att jag duttar in pengar i alla mina fonder. Vi säger så.

Inga kommentarer: