onsdag 14 augusti 2024

Seger!

Jag har i det tysta fört en intensiv kamp mot en artificiellt låg utdelningskapacitet i min annars så välpresterande aktie- och fondportfölj. I samband med att jag för sista gången bad den dåvarande chefen att dra åt helvete satte jag upp målet 100 000 kr i utdelningskapacitet. Jag har därefter fört ett krig mot underpresterande innehav i portföljen, vilket har medfört att vissa innehav helt förintats medan andra fått se en del av sin volym klickas bort till förmån för innehav som på något sätt kan bidra till att jag når utdelningsmålet. Även den alldeles för omfångsrika kassan har fått hjälpa till.

Efter att idag helt ha tagit avstånd från ett indiskt innehav som inte bara underpresterat utan även delat ut 0 dollar och istället skyfflat över en del av likviden in i WINC, samt ett än så länge anonymt svenskt innehav, lyckades jag få utdelningsmätaren att inte bara passera 100 000 kr utan att göra det med råge och den aktuella utdelningskapaciteten uppgår nu till 100 725 kr.

Om du är en av bloggens två tre inbitna läsare vet du redan att det nya målet för utdelningar är 120 000 kr eller 10 000 kr per månad. Det bör inte vara omöjligt att nå den nivån under första halvåret nästa år. 


Inga kommentarer: