tisdag 13 augusti 2024

Min kompis Morgan Karlsson berättar om sin superekonomi

Morgan Karlsson är inte bara känd från tv-programmen Ullared och En stark resa, han är även en av Sveriges bästa aktiesparare. Redan 2012 skrev jag om Morgan Karlssons framgångsrika aktiesparmetod.

Morgan Karlssons metod går i korthet ut på att börja jobba och spara tidigt, helst redan som litet barn. Sparpengarna skall placeras i aktier och fonder. Man skall ha en långsiktig syn på sina placeringar, för enligt Morgan är snabba klipp sällan lyckosamma. Morgan förespråkar också att man sätter mål för avkastningen och tar hem vinster. Morgan försöker även vara opportunistisk och köpa in sig i stora bolag, där aktien tagit mycket stryk men där risken är begränsad och potentialen stor. Morgan följer med i nyhetsflödet och han tillber också sina aktier i kyrkan.

Morgan ställer inte bara hårda krav på sina aktier. Även i kärlekslivet gäller det att sätta upp tydliga ramar. I Hänt Extra berättar han lite mer om hur kvinnor tar kontakt med honom.

"Det händer ju att man får något telefonsamtal en fredagkväll från någon som vill träffa en. Det har hänt. Så jag har haft lite kontakter men det har löpt ut i sanden liksom."

Morgan fortsätter beskriva vilka det är som kontaktar honom. 

"Det har varit personer med sjukskrivningar och taskig ekonomi. Inte fan skulle jag vilja binda mig med någonting sådant nu när jag har en superekonomi själv. Då vill jag ju att hon ska vara likvärdig mig."

Bra där, Morgan! Lycksökare skall man akta sig för. Jag skulle definitivt också akta mig för sjukskrivna kronofogdefall som tycker att rika tv-stjärnor är lämpliga dejtoffer. 

Gekås vd har hintat om att en ny säsong av tv-serien Ullared är på gång. Förhoppningsvis medverkar Morgan i den nya säsongen och kanske får han även tillfälle att berätta mer om både aktiesparande och privatekonomi. Det är ännu inte bekräftat att Morgan kommer medverka i den nya säsongen av Ullared, men med tanke på att han mer eller mindre på egen hand skapade två av Kanal 5:s största framgångar någonsin vore det ytterst märkligt om kanalen inte gör sitt yttersta för att locka med honom.

2 kommentarer:

FIRE 2025 sa...

Morgan är härlig person, verkligen. Kul att det går bra för honom också. :-)

Gustav sa...

Morgan är en oerhört underskattad person. Han kan rentav vara Sveriges mest underskattade person.