fredag 2 augusti 2024

Investera som en Göteborgare

I takt med min tilltagande främlingsfientlighet har jag börjat fundera kring om jag inte borde investera som jag lär, och därmed bara äga Göteborgsbolag. Det är ju trots allt här alla de bästa bolagen finns och genom att skapa en Göteborgsportfölj får man såväl tillväxt, värde, diversifiering och kvalitet på en och samma gång.

Låt oss skissa lite grand på en renodlad Göteborgportfölj.

Huvudinnehav:

AB Volvo

Latour

Balder

I Göteborg finns det bästa industribolaget, det bästa investmentbolaget och det bästa fastighetsbolaget. Jag viktar dessa aktier tungt och egentligen skulle man kunna nöja sig här och inte köpa fler aktier.

Teknik och forskning i frontlinjen:

Vitrolife

Xvivo

Smart Eye

Göteborg är inte bara Sveriges industriella hjärta utan här finns även ett stort läkemedels- och biotechkluster med AstraZeneca i centrum. Jag viktar dessa aktier lite lägre men förväntar mig hög men volatil avkastning.

Sveriges vid sidan av Balder bästa fastighetsbolag:

Castellum

Wallenstam

Platzer

Det räcker väl egentligen att rygga Erik Selin i Balder men med tanke på att Göteborg har en hel hög med de bästa fastighetsbolagen stoppar jag in någon procent vardera även i dessa.

Övrig industri:

SKF

Bulten

Volvo Car

SKF ligger bakom hela världens industriella utveckling alltsedan Sven Wingquist uppfann det sfäriska kullagret, som blev grunden för SKF och ur vilket sedan även Volvo såg dagens ljus. 

Handel:

New Wave

Bilia

Torsten Jansson är Göteborgare innerst inne, New Wave viktas tungt.

Övrigt bäst bolag:

Getinge

Carl Bennet bor i Göteborg och här hör även hans världsledande medicinteknikbolag hemma utan vilkas produkter vi skulle ha svårt att överleva många besök på sjukhus.

När jag lutar mig tillbaka i stolen och begrundar denna lista av idel världsledande kvalitetsbolag som både har skapat stora aktieägarvärden och kommer att skapa än större värden åt sina ägare blir jag om möjligt än mer övertygad om att det räcker med Göteborg som investeringsuniversum. 




Inga kommentarer: