lördag 26 januari 2008

Regnig lönehelg = håll dig borta från affärer

Jag behöver köpa några saker på Ikea. När jag gick till sängs igår hade jag redan bestämt mig för att åka dit idag. Fredagströttheten måste dock ha gjort mig ovanligt korkad, för jag hade ju glömt av att det var lönehelg och att man därför bör sky de stora varuhusen som pesten. Dessutom regnar det idag. Inte en chans att jag åker till Ikea då!

Jag tog en sväng om min bokhylla istället för att se om där fanns någon oläst bok som jag hade glömt av att jag hade. Och det fanns faktiskt flera stycken! Men de flesta var tunga fackböcker alternativt mycket tjocka romaner jag inte skulle hinna läsa ut i helgen. Jag valde därför Utflykt från tyst planet, av C S Lewis. Science fiction ser jag hellre på film än läser, men Utflykt från tyst planet är en klassiker.

Jag är en allätare när det gäller läsning. Visst har jag några favoritförfattare, till exempel Per Olov Enquist bland de levande svenska författarna och Michel Houellebecq bland de levande utländska. Och så förstås Selma Lagerlöf, den främsta bland såväl de levande som döda, svenska som utländska, författarna. Jag är inte en person som konsumerar särskilt överdrivet men jag har väldigt svårt att låta plånboken förbli stängd när jag håller en bok av Lagerlöf i originalupplaga och perfekt skick i handen.

En nackdel med att arbeta är att 10 timmar per dygn försvinner ner i ett svart hål där läsning inte är möjlig. Den största nytta jag kan se med att vara ekonomiskt oberoende och fri från att lönearbeta är att jag kan läsa vilka böcker jag vill, när jag vill, var jag vill. Det är en anledning så god som någon att spara.

Inga kommentarer: