onsdag 16 januari 2008

Strategi för nästa uppgångsfas?

Nedgångsfasen är säkerligen inte avslutad ännu, men det börjar trots det bli dags att fundera över vilken strategi man skall ha när det gäller nästa uppgångsfas. Att vara fulltankad i aktier genom hela uppgångsfasen är i princip samma sak som att bli miljonär på fem år. Så var det åtminstone under den 5-åriga uppgång som följde på it-bubblan, förutsatt så klart att man hade ett litet startkapital och ett kontinuerligt sparande. Det här året ser jag redan som förlorat. 5 år av uppgång har i så fall förbytts i 2 år med fallande börser. Med början 2008 bör det alltså vända uppåt igen, hoppas jag.

Jag har en buffert på 50 000 kr, men den rör jag inte. Utöver detta har jag cirka 25 000 kr som jag kan stoppa in i aktieplaceringar. Dessutom bör jag kunna månadsspara cirka 6 000 kr. De senaste månaderna har jag legat lågt med insättningarna i aktiefonder men mycket talar för att jag efter nästa månadslön kommer att börja sätta in hela månadssparandet i aktiefonder igen.

Jag är inte helt övertygad om hur jag skall gå tillväga. Vi kanske inte står inför en ny uppgångsfas ännu på 10 år. Sådana stiltjeperioder har ju faktiskt inträffat historiskt. Japan är skräckexemplet. Index står, såvitt jag har förstått, fortfarande lägre i Tokyo idag än det gjorde i slutet av 1980-talet. Snacka om skräckscenario.

Kanske är det ingen idé att ha någon annan strategi än att vara långsiktig. Det sägs ju att goda köptillfällen alltid existerar, bara tidsperspektivet är tillräckligt långt.

4 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Usch och tvi!!!Sag inte sadana hemska saker!

Miss Millionairess sa...

Vilka fonder planerar du att investera i?

Gustav sa...

Jag har ännu inte bestämt mig för om det är dags att börja köpa fonder igen. Men om jag gör det är det därför att jag skulle komma fram till slutsatsen att det är ett bra köpläge på några års sikt. I så fall väljer jag förmodligen att öka i de fonder jag redan innehar. Eventuellt ändrar jag viktningen något. Du får gärna komma med tips!

Anonym sa...

SVAR: men det skulle vara kul att pröva på livet i Sverige, se skillnader mellan Finland och Sverige m.m.