söndag 6 januari 2008

Göteborg är äntligen en vit stad

Så föll då den efterlängtade snön över Göteborg med omnejd. Att den kom redan idag är strålande eftersom det är söndag och därmed ingen katastrof när kollektivtrafiken bryter samman, vilket den alltid gör vid minsta lilla snöfall i Göteborg.

Jag vill passa på att glädjas med alla de entreprenörer som har slutit avtal om snöröjning med kommunerna. Avtalet ger i och för sig entreprenören en mindre summa pengar oavsett om det snöar eller inte, men det är först vid snöfall som det kan bli en verkligt lönsam affär. Förmodligen är det i huvudsak bönder som står i beredskap att rycka in vid snöfall eftersom dessa har direkt tillgång till de egna traktorerna. För de som inte är bönder är det lite värre. Dessa måste förlita sig på andras utrustning och att de kan få tag på den personal som lovat att ställa upp när det har snöat. Nu får de betalt hur som helst vilket är ett trevligt tillskott till den lokala ekonomin.

Jag brukar gilla snö. Den här gången kom den dock mycket olägligt. I morgon bitti bär det nämligen av till Skåne, dit min stygga arbetsgivare har kommenderat mig för en veckas tjänstgöring. Jag åker bil. Förhoppningsvis överlever jag halkan.

Inga kommentarer: