onsdag 2 januari 2008

Fortsatt ommöblering bland fonderna

Ommöbleringen i fondportföljen fortsätter. Jag har tidigare sålt av Japanfonden och köpt BRMLIIF New Energy. Nu byter jag ut större delen av innehavet i Roburs Globalfond och satsar pengarna i Carnegie Worldwide istället. Jag passar också på att sätta in lite nya pengar i Carnegie Worldwide. Roburs Globalfond har inte levt upp till förväntningarna och den ersätts nu med en fond med högsta rating. Även New Energy, i vilken jag har köpt fler andelar idag, har för övrigt högsta rating hos Morningstar.

Jag passar även på att öka lite i min Balkanfond. Innehavet där är ganska blygsamt men har utvecklats väl.

Annars tror jag att det i år är Rysslands år bland tillväxtmarknaderna. Jag kommer därför att satsa nya pengar i Rysslandsfonden, men bara behålla innehaven i Indien och Kina. Kina och Indien känns på några års sikt som en osäker placering men min tidshorisont är i dessa fall mer än 10 år lång och jag tänker inte gå in i och ur dessa fonder för att tajma upp- och nergångar.Den ryska börsen håller för övrigt stängt till och med den 8 januari så köpordern där får vänta lite.

Inga kommentarer: