söndag 27 januari 2008

En helt ny situation

Jag lyssnade för en stund sedan på ett radioprogram samtidigt som jag diskade. Helt plötsligt spelades en gladpoplåt som verkligen fick fart på humöret. "Oj, det var en trevlig låt", tänkte jag. Därefter knappade jag in Mika i Piratbuktens sökmotor och efter cirka 1 minut hade jag laddat ner hela albumet Life in Cartoon Motion och kunde återigen dansa omkring här hemma till tonerna av Lollipop.

Det är situationer som den ovan som får mig att fundera över vilka oerhörda tekniksprång vi har fått uppleva på senare år. Tekniksprång som erbjuder både hot och möjligheter för marknadens aktörer.

Jag har genom året hållit mig relativt uppdaterad om teknikutvecklingen genom att läsa både tekniktidningar som Ny Teknik och olika teknikfora samt teknikbloggar på nätet. Tyvärr har jag aldrig gjort slag i saken och även köpt aktier i företag som på ett eller annat sätt revolutionerar antingen tekniken eller vårt sätt att använda den. I takt med att mitt kapital förhoppningsvis växer med tiden bör det dock finnas utrymme att dra nytta av min trendkänslighet och placera lite pengar i framtidens Google, Microsoft och Intel. Vi får se om jag vågar.

1 kommentar:

Poor me sa...

Jag önskar så mycket att jag kunde gissa vad som ska bli stort i framtiden men min fantasi är alldeles för dålig för det.

Och Mika. Även om jag stretade emot in i det sista har jag också kapitulerat! Mikas musik gör mig alltid på bra humör och städningen blir så mycket roligare med hans musik i högtalarna.