tisdag 1 januari 2008

Sparmål 2008

Egentligen tjänar detta mål inget annat syfte än att fungera som en prognos för utvecklingen 2008. Jag tror det är rimligt att spara cirka 6 000 kr per månad. Sparutrymmet en normal månad är egentligen större än så, men jag måste räkna med några större utgifter under vissa månader, t ex semesterresor, inköp av dyr hemelektronik, tandvårdsräkningar man inte kunde se komma osv, som i genomsnitt drar ner sparutrymmet med dryga tusenlappen varje månad. Sammantaget ger detta sparande på ett år 72 000 kr.

Om aktierna och fonderna går plus minus noll i år är tillgångarna alltså värda cirka 257 000 kr vid årets slut.

Hur det skall gå för mina fonder och aktier går inte att förutspå. Jag gissar att dessa ökar i värde med 15 000 kronor. Sammantaget bör jag i så fall ha mer än 270 000 kr vid årsskiftet. Detta får bli mitt mål.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, det är ju lite sant. Man tvingas ju faktiskt betala för saker man kanske inte ens använder sig utav. Det skulle kunna vara så att man bara tittar på tv4 och tv6 och sen kanske bara lyssnar på Mix megapol då man lyssnar på radio och då är ju frågan varför man ska betala vare sig det är som tv-licens eller som en kulturskatt.