Hemköp genomför just nu en reklamkampanj som går ut på att vissa varor varje vecka blir billigare om man klistrar en klisterlapp på varan och sedan säger till i kassan att varan är försedd med klisterlapp.
Hemköp tycker systemet med klisterlappar är bättre än att helt enkelt sänka priset på varan, alternativt låta kunden lämna in en rabattkupong i kassan i samband med betalning.
Jag handlar sällan på Hemköp eftersom Hemköp är Sveriges kanske sämsta butikskedja med både extremt höga priser och dålig ordning i butikerna (gäller åtminstone i min lokala butik).
Den här veckan får man fem kronor rabatt på sitt te från Lipton om man klistrar en fånig röd etikett på förpackningen och säger till i kassan att det sitter en fånig röd etikett på förpackningen som berättigar till fem kronor i rabatt.
Jag kände mig dum när jag talade om för kassörskan att jag hade klistrat fast en rabattetikett på förpackningen. Jag tänker inte använda mig av de röda etiketterna någon mer gång. I fortsättningen håller jag mig till den lokala ICA-butiken som antingen ger alla kunder rabatt eller kopplar rabatten till ICA-kortet. Jag har aldrig känt mig dum när jag har handlat på ICA.
12 kommentarer:
Haha, jag handlar också på Hemköp som ligger när i närheten. De har iaf bra ordning i butiken o trevlig personal, men den här kampanjen är bara löjlig. Jag såg den när jag var där häromdagen och funderade över varför man som kund ska behöva så och sätta klisterlappar på varor för att få dem billigare? Sånt har man inte lust att lägga tid på när man är och handlar, inte jag iaf.
Jag gav mig aldrig på att "klistra ner priset", jag tyckte det kändes dumt redan när jag såg budskapet.
Ja hemköps system med klisterlapparna är riktigt komiskt, dåligare system får du leta efter. Ica är och har alltid varit bra, handlar också där.
Herr K, Imperiet: Systemet har om något en enorm potential att skapa kundirritation. Tänk bara på alla som klistrar på lappar men som kassörskan inte ser och som missat att upplysa henne om det.
Systemet känns ovanligt ogenomtänkt faktiskt...tanken är väl att detta ska få kunder nyfikna och tro att de kan spara en slant i utbyte på lite arbete från deras sida, men jag tror snarare butikerna förlorar på det här...
Mest komiskt av allt var nästan att kassörskan i "min" butik hade en kampanj t-shirt på sig, hur löjligt måste inte det kännas när de valt ett så löjligt namn på kampanjen?
Hehe håller med, förstår verkligen inte vad de vill skapa med detta mer än irriterade kunder :P
Herr K, Miljonkoden:
Arken med klistermärken är dessutom försedda med bruksanvisning. Marknadsföringsinsatser som kräver bruksanvisning är sällan framgångsrika.
Sparsamt leverne:
trodde du höll dig i skinnet, visste inte att du varit ute på byn och haft skoj. Det verkar vara många platser runtom i "lilla london" som verkar ha förolyckats under helgen
Anonym:
Tänker du på bränderna? Jag har faktiskt mest varit hemma i helgen och har därför inte haft möjlighet att vare sig orsaka eller avvärja sådana händelser. :)
fanns det inga hello kitty klistermärken då? =)
minna:
Jo, det fanns det faktiskt. Men vid just det tillfället, i Hemköpsbutiken, kände jag att det inte fanns plats i mitt hem för fler prostituerade katter.
hur kan du prata så illa om hello kitty? *snyft* Dumma Gustav!
minna:
Är inte Hello Kitty en katternas glädjeflicka? Har alltid trott det. Hon ser ut som en i alla fall.
Skicka en kommentar