lördag 17 oktober 2009

Uppdatering: Mina fonder och kapitalförsäkringen

När jag i början av året öppnade en kapitalförsäkring i Avanza tänkte jag mig framför allt att allt nysparande skulle ske där men att jag skulle behålla alla mina gamla innehav i Swedbank (fonder, aktier och räntesparande). Så har också huvudsakligen blivit fallet även om jag har sålt av lite fonder i Swedbank och fört över pengarna till kapitalförsäkringen.

Under året har jag även rensat en hel del i fondportföljen och minskat ner antalet fonder drastiskt.

Jag har nu bestämt mig för att sälja av hela innehavet i Carnegie World Wide (Swedbank) och istället satsa beloppet i min andra globalfond Skagen Global (kapitalförsäkringen). Carnegie World Wide är precis som Skagen Global en topprankad fond men jag har känslan att den har tappat lite i tempo det senaste året. Resultatmässigt har den utklassats av Skagen Global både på kort och lång sikt. Femman i Morningstars ratingsystem sitter nog löst.

Jag utesluter inte att jag i framtiden köper in ytterligare en globalfond, exempelvis Roburs privatiseringsfond.

Jag har fortfarande kvar ett blygsamt innehav i Robur Brict (Swedbank) men förmodligen säljer jag av även detta och placerar pengarna i Skagen Kon-Tiki (kapitalförsäkringen). Det känns lite onödigt med två olika Bric-fonder samtidigt som jag äger separata fonder för Indien, Kina och Ryssland.

Resultatet av ovanstående manövrar blir att kapitalförsäkringen sväller lite men jag kommer även fortsättningsvis ha merparten av sparandet i Swedbank.

Inga kommentarer: