torsdag 9 april 2009

Adsenseinkomst skattas bort till 99,7 procent

Jag sitter och pusslar lite med deklarationen just nu. Det enda jag har problem med är inkomsterna från Google Adsense, som förra året uppgick till 1 506 kr. När jag fyller i denna summa som hobbyinkomst i ruta 19 ökar min skattebörda med 1 501 kr, dvs skatten uppgår till i det närmaste 100 procent. Det handlar inte enbart om kommunalskatt och egenavgifter utan även om t ex minskat grundavdrag.

Ur privatekonomisk synvinkel förefaller det vara helt meningslöst att använda sig av Adsense, åtminstone om man är löntagare. Det kan däremot vara trevligt att bidra med lite extrapengar till statskassan, om man nu har den läggningen.

Är det någon annan som märkt av en liknande skatteeffekt vid Adsense-inkomster? Är det kanske jag som har räknat fel på något sätt?

3 kommentarer:

slantar sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jeppe sa...

Är det inte bara så att din beskattningsbara inkomst ökar 100% av summan av din hobbyinkomst?

Gustav sa...

Jeppe:

Nej, deklarerar man på nätet får man ju en skatteuträkning samtidigt och denna visar att min betalda skatt ökar så här. Jag förstår ju att kommunalskatten tillkommer och att sociala avgifter tillkommer, vilket ger 50 procent eller nåt i extra skatt. Men tydligen minskar även grundavdraget med ett par hundralappar samtidigt som avdraget för allmän pensionsavgift också ökar. Det hela känns hur som helst märkligt och jag har funderat lite grann på om jag inte har missat något avdrag, typ att man först skall dra av de sociala avgifterna från inkomsten innan jag tar upp den till beskattning.