torsdag 9 april 2020

Dubbling av fixed income i portföljen senaste månaden

I och med att D- och preferensaktier inte har klarat börsnedgången bättre än andra aktier har det uppstått intressanta köplägen och jag har fyllt på i mina gamla innehav men även tagit in ett helt nytt innehav i form av Akelius D, som nu utgör 1,4 procent av mina totala tillgångar. Värdet av min nu något större fixed income-portfölj är idag cirka 75 000 kr vilket motsvarar 4 procent av totala tillgångar jämfört med cirka 2 procent för bara någon månad sedan.

Denna del av portföljen delar just nu ut 5383 kr om året vilket ger en direktavkastning på 7,23 procent. När börserna rasade som värst gick det dock att köpa Akelius till en direktavkastning över 8 procent och SBB D gick att få till över 10 procent direktavkastning. Kurserna har återhämtat en stor del av det värsta raset och på nuvarande nivåer är jag "färdigköpt" även om jag naturligtvis kommer att återinvestera de kvartalsvisa utdelningarna. Får vi ytterligare en sättning på börsen som påverkar även fixed income-aktier är jag dock öppen för att öka andelen till åtminstone fem procent av totala tillgångar.

I denna aktiekategori äger jag Akelius D, SBB D, Sagax D, Alm Equity pref och K2A pref.

Inga kommentarer: