lördag 25 juli 2015

Årets sparande - lite lägre än önskvärt

I år har jag sparat 29 000 kr, dvs endast lite drygt 4 100 kr per månad. Fortsätter den spartakten slutar årets sparande på knappt 50 000 kr. Detta är lite mindre än planerat. Miniminivån för mig bör vara 5 000 kr per månad, vilket ger ett årssparande på 60 000 kr. Kanske får jag dra ner lite grand på uppenbart slöseri. En av mina hobbys har en tendens att spontankosta mycket och där skulle jag kunna bli betydligt mer restriktiv. Godis och chips har jag slutat helt med sedan ett par månader tillbaka och bara där sparar jag runt 500 kr i månaden. Jag är dock ganska dålig på medvetet sparande eftersom jag helst inte gör avkall på sånt jag vill göra för att se bankboken växa. Ett område där jag både kan ha kakan och äta den är böcker. På sistone har jag försökt öka mina biblioteksbesök snarare än att köpa böckerna och det sparar jag också hundralappar på varje månad. Dessutom är det ju trevligare att besöka (vissa) bibliotek än att sitta framför datorn och göra sina inköp!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har du sett att Sentios undersökning anger att Moderaterna är tredje största parti och att SD endast är mindre än 1% från Socialdemokraterna?
Vad gäller moderaternas tillbakagång om ca 3% så är den statistiskt säkerställd.

Inte oväntat håller din betraktelse från inlägget den 18 juni på att uppfyllas. Det verkar vara lite "ketchupeffekt" hos svenska folket. Dock är nog ketchupens konsistens fastare inom journalistskrået så där lär det nog dröja väsentligt längre innan det händer något men när den egna ekonomin försämras följer även den mest ovilliga efter

Gustav sa...

Ja, för en som varit sverigedemokrat i 15 år är det skönt att "ketchupeffekten" äntligen är här. Jag tror nu att Sd blir största parti i valet 2018, det trodde jag inte för ett år sen. Sd är redan, med stor sannolikhet, största parti bland etniskt svenska män. Kvinnorna följer snart efter, för kvinnor gillar att vara med i det vinnande laget.

Anonym sa...

Med tanke på att Moderaterna varit näst största parti sedan valet 1979, dvs i 35 år, kan det tyckas lite märkligt att det inte rapporteras mer om just Moderaterna.

Innan 1979 var ju Moderaterna tredje största parti sedan mitten på 40-talet, ca 35 år alltså. Hmmmm, det är väl samma sak på gång nu, och just ca 35 år verkar vara ett återkommande antal år just för moderaterna - jag menar tredje största parti kan man vara även om man får runt drygt 10% i väljarstöd.

Gustav sa...

Inte alls märkligt. Gammelmedias främsta uppgift numera är att motarbeta SD. Det funkar så där. Jag klarar mig bra utan deras propaganda.