söndag 27 maj 2012

Zero Hedge - pinsammare än vanligt

Zero Hedge, ekonomibloggen som folk som inte kan ekonomi brukar läsa, kommenterar i inlägget Postcards from Sweden Moodys nedgradering av kreditbetygen för Nordea och Handelsbanken. Vi behöver inte likt Cornucopia köpa tokigheterna om svenska bankers sårbarhet för uttagsanstormningar pga låg inlåning från allmänheten (ju lägre inlåning från allmänheten desto lägre sårbarhet för just uttagsanstorming inte tvärtom som han hävdade) utan kan nöja oss med att konstatera att när folk köar vid bankomater den 25e i Sverige så är det för att löntagare fått sin lön, inte för att bankkunder oroar sig för svenska bankers solvens pga Moodys nedgradering av kreditbetygen. Jag hittar inte på, Zero Hedge tror på fullt allvar att en bild som visar en lång kö till Handelsbanken innebär att bankens kunder vill ta ut sina pengar eftersom de tror att de inte är säkra där! Sanslöst okunnigt men ändå inte helt förvånande. I USA finns ingen anledning att köa till bankomaten vid löning eftersom folk där ändå köper allt på kredit...

1 kommentar:

Cornucopia? sa...

Vill förtydliga att jag medgett att jag hade fel. Se:

http://cornucopia.cornubot.se/2012/05/overbelanade-journalister-i-paniklage.html

Citat:

"Tillägg: Jag hade naturligtvis fel om svenska bankers känslighet för uttagsanstormningar i tidigare inlägg. Svenska bankers känslighet ligger inte i uttagsanstormning utan i havererade kapital- och penningmarknader. Jag hade fel. Lev med det. Punkt."