söndag 20 maj 2012

Om börsfallet

Nu när börsen har fallit lite drygt 15 procent på några månader är domedagen nära och det är bäst att sälja alla aktier. Som aktieägare är det åtminstone lätt att känna så - sälj när det har gått ner ett tag och köp när det har gått upp ett tag. Problemet med den metoden är att man förmodligen kommer lyckas sälja nära botten och köpa nära toppen. Min högst personliga uppfattning är att man slår börsindex med hästlängder om man köper aktier efter en tids nedgång och låter bli att köpa aktier efter en längre tids uppgång. Men för att våga köpa aktier när börsen tokrasar kan det vara en fördel att inte redan från början ha allt placerat i aktier. Just nu sitter jag på drygt 50 procent i aktier vilket innebär att om börsen går ner med 50 procent minskar mitt kapital, allt annat lika, 25 procent. Lägger man till nysparande och kanske lite värdeökning hos andra tillgångsslag känns det inte som någon personlig katastrof om börsen halveras. I en sådan situation vågar jag förmodligen utnyttja ett börsras för att köpa. Jag ökade lite i Lundbergs i fredags. Nästa gång blir det Investor, sedan Svolder och slutligen Kinnevik.

Inga kommentarer: