I GP läser jag denna Luciamorgon följande:
"De senaste tio åren har Volvokoncernen i snitt delat ut fem miljarder per år till aktieägarna, med en topp de sista två åren då aktieägarna fått över 30 miljarder. Ångrar Leif Johansson att han inte slogs hårdare för att behålla de pengarna i bolaget för dessa bistra tider?
- De efterklokas klubb är världens största. Det är klart, hade jag anat att det skulle bli denna kris...
Men Volvo vill växa genom uppköp och nu är det klassiskt köpläge. Då har Volvo inga pengar?
- Vi får väl se, säger Leif Johansson och tittar med ett leende mot presschefen Mårten Wikforss som är med under intervjun."
Uppenbarligen har många i näringslivet svårt att lära av historien. När Ericsson riskerade konkurs efter telekombubblan trots mycket stora vinster under en rad av år dessförinnan tvingades man genomföra en nyemission. Från Ericssonhåll bedyras numera ofta vikten av att hålla sig med en stor kassa för att gardera sig mot de stora svängningarna i telekomkonjunkturen. Att AB Volvo, som ofta har anklagats för att ha för mycket pengar i kassan, nu går in i en exceptionell lågkonjunktur utan att det är självklart att företaget kan utnyttja börsraset för stora företagsköp är väl bara ännu ett exempel i raden på det negativa och samhällsfarliga inflytande så kallade aktieanalytiker utgör. Det är ju sällan man hör företagsledare klaga över för mycket pengar i kassan.
6 kommentarer:
Nja aktieanalyktikerna beslutar inte om utdelning, det gör ägarna. De är alltid ansvariga oavsett vad omgivningen tycker och tänker. Det är alltid svårt att säga vilket förhållande eget kapital och skulder som är önskvärt. Jag kunde aldrig, precis som Leif, tänka mig att marknaden för företagsobligationer skulle kollapsa så här fullständigt. Volvo fick precis dra tillbaka ett finansieringsförsök då de hade fått betala 10%+ i ränta. Och nästa år ska stora lån omfinansieras, detta kan bli en väldigt ful historia.
Exempelvis H&M som är helt obelånade och med en kassa på 18 miljarder har helt klart valt rätt strategi i nuläget. Stefan Persson måste njuta varje dag att han är oberoende av massa upplåning. Den konservativa Fredrik Lundberg har även han en låglåne-strategi. Om man räknas in alla lån i hela koncernen motsvarar de endast 25% belåning på fastigheterna trots att koncernen har mycket stora aktieinnehav. Men du kan tro att det har knorrats lite om detta för avkastningen på eget kapital blir inte särskilt hög. Nu behöver inte Persson och Lundberg bry sig då de äger egen majoritet och passar det inte så är det bara att dra. Jag har alltid sett mycket positivt på sådana traditionellt starka ägare, kan även nämna Gustaf Douglas och Melker Schörling i sammanhanget.
Med detta sagt så är såklart inte branscher helt jämförbara. H&M har ingen kapitalintensiv verksamhet. Annat är det när SCA ska köpa en ny pappersmaskin för X antal miljarder. Därför sitter de i nuläget på 60 miljarder i lån som ska omförhandlas så småningom, huga. Dock kan nog få hävda att det är sunt för kapitalintensiva bolag att vara helt skuldfri, det skulle bli extremt trögrörliga och inte kunna göra strategiska satsningar. Det är en balansgång där linan har slaknat vilket ger deltagarna helt nya, mycket svårare, förutsättningar.
Jeppe: Det är naturligtvis svårt att veta precis när en lågkonjunktur skall inträffa. Däremot vet alla att konjunkturen går upp ibland och ner ibland. Inom fordonsindustrin varierar konjunkturen mycket kraftigt och det har inte varit särskilt ovanligt med extrema efterfrågefall. Frånvaron av exakt kunskap om finanskris och kommande lastbilsefterfrågan är inget skäl att inte vara förberedd för nedgångar.
Mycket klok kommentar annars Jeppe, som alltid!
Nej att en lågkonjunktur kommer vet väl alla. Att däremot företagsobligationsmarknanden kollapsar fullständigt tror jag aldrig vi har observerat innan. Problemet för Volvo blir då att Volvo Finans (eller vad det nu heter) inte kan låna ut pengar till åkerierna när de köper in lastbilar. Tydligen är det få åkerier som handlar lastbilar kontant. Det är inte praktiskt möjligt för Volvo att faktiskt sitta med en så stor kassa att den skulle täcka detta utlåningsbehov.
Jeppe: Vi talar om två olika saker. Artikeln handlade om att Volvo har som mål att växa genom förvärv men pga stora utdelningar har man nu inte det utrymmet, trots historiskt låga värderingar för konkurrenterna. Det problem du beskriver är något annorlunda, men en kassa på 30 extra miljarder hade naturligtvis kunnat finansiera ett och annat lastbilsköp åt åkerierna också...
Ja jag har glidit iväg från ämnet för länge sedan, ett av mina stora problem. Nu har jag såklart slängt den Affärsvärlden som nämnde en summa för deras upplåningsbehov men 30 miljarder är inte i närheten av att räcka.
Jeppe: Så länge dina utsvävningar är intressanta och faktaspäckade, vilket de brukar vara, tror jag de flesta har överseende med dem. :)
Skicka en kommentar