fredag 19 september 2008

En ordentlig läxa

Börsraset är bra. De flesta av oss har för avsikt att spara i aktier i 30 år eller mer. Under denna tid kommer börserna att stiga och sjunka om vartannat. Det nuvarande börsraset känns verkligen, det påverkar motivationen. Men samtidigt tvingar det fram en strategi som tar hänsyn till framtida ras. Den som nu lär sig sin läxa kommer att ha större chans att undvika stora förluster i framtiden.

Jag har, trots min ungdom, nu haft förmånen att uppleva såväl It-bubblan som finanskrisen. Av It-bubblan lärde jag mig ingenting. Men när jag nu har haft möjlighet att på nära håll studera två krascher är förhoppningen att jag skall kunna dra nytta av dessa erfarenheter.

Jag måste på något sätt formulera en säljstrategi. Att sitta still i båten kan vara utomordentligt farligt vid långsiktigt sparande. Ett exempel: Jag har sparat framgångsrikt i 15 år och planerar att pensionera mig och leva på den avkastning mina 10 miljoner ger mig. Plötsligt inträffar ett vanligt ras på aktiemarknaden. Mitt kapital sjunker ihop till 5,5 miljoner. Jag kan inte längre leva på räntan utan tvingas arbeta vidare. Att sitta still i båten kan möjligtvis vara en vinnande strategi i tidiga år, men ju närmare man kommer sina mål, desto viktigare blir det att undvika krascherna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hm, om inte ja minst fel så sa ja för typ två dar sen nånting om att man e på tok störtgalen om man inte tycker det finns risk i bankaktier nu och då speciellt i swedbank eftersom det var det bolag du nämnde i inlägget...

+17% på en dag, inte illa pinkad rekommendation gustav!

Gustav sa...

Jag måste helt klart börja ta betalt, bea.