Ännu ett av Johan Staël von Holsteins bolag har visat sig vara ett stort svart förlusthål. Denna gång är det nättidningen Sourze som kommer att göra fordringsägarna missnöjda. Bolaget som skulle bli större än Aftonbladet visade sig bli ännu ett fiasko för den självutropade entreprenörsgurun Holstein.
Så sent som i januari i år gick ett annat Holsteinbolag, Reality Club, i konkurs. Ingen som var med på den tiden kan väl heller glömma det största fiaskot av dem alla, nämligen Icon Medialab. Detta bolag skulle erövra världen, enligt Holstein, men det var först åtskilliga år efter att Johan Staël von Holstein själv försvunnit från bolaget som det överhuvudtaget kunde uppvisa en blygsam vinst. Idag existerar inte längre något svenskt bolag med det namnet.
Johan Staël von Holstein har av regeringen utsetts till styrelsemedlem i Statens Kulturråd. Där bedriver han linjen att kulturen måste bli lönsam. Ett märkligt uttalande från en man som inte ens lyckas få sina egna företag att bli lönsamma.
Johan Staël von Holstein har på något sätt lyckats skapa en bild av sig själv som "superentreprenör". Denna bild stämmer naturligtvis inte överens med verkligheten. Det enda han är bra på är att starta företag, men den viktiga biten - att föra företaget fram till en stabil vinstnivå - har han visat sig vara riktigt dålig på.
Jag hyser betydligt större beundran för en liten småföretagare i Småland som gnetar på med sitt oglamourösa verkstadsföretag, som vänder på varje krona och sakta men säkert får sitt företag att växa. Denna typ av företagare är betydligt viktigare för Sverige än Holstein någonsin har varit. Johan Staël von Holsteins sätt att bedriva företagande kan bäst beskrivas med hjälp av talesättet "mycket snack och lite verkstad".