onsdag 10 juli 2019

Erik Selin - börsens skönaste snubbe

Det är alltid lika trevligt att läsa intervjuer med geniet Erik Selin, huvudägare i fastighetsbolaget Balder och god för över 20 miljarder kronor.

Några citat ur den senaste artikeln i Dagens Industri (10 juli 2019):

”Värderingen är rimlig. Det ser ganska bra ut i omvärlden”
”Jag köper sådant jag förstår och som är rimligt prissatt."
”Jag är dålig på att sälja. Någon gång byter jag uppfattning, det är inte så att jag aldrig säljer. Men det passar mig bättre att köpa och behålla.”
”Vi har ingen strategi och inga affärsplaner eller budgetar, vi kan alltid göra bra affärer som dyker upp. Bristen på strategi är en klar fördel över tid”
Jag började tyvärr köpa aktier i Balder alldeles för sent och har därför missat en stor del av Erik Selins resa. Selin är dock inte äldre än 51 år och det finns därför förhoppningsvis flera årtionden kvar att ta rygg. En man som har byggt upp en förmögenhet från 0 till flera tiotals miljarder kronor och som enligt egen utsago inte har några andra intressen än aktier och fastigheter bör vara värd att lyssna till. Alltid ödmjuk. Drar sig inte för att svara "vet inte" på frågor. En skön snubbe, helt enkelt. Min idol.

Inga kommentarer: