lördag 24 november 2012

GE Money Bank Sparkonto+ ger inte längre högst ränta hos Avanza

Avanza erbjuder som bekant sedan en tid tillbaka räntesparande hos olika partners och hanterar dessa konton så att kunden inte märker någon skillnad mot att ha pengarna på Avanzas egna konton (omedelbar överföring, kontot syns i översikten osv).

Jag har placerat en del av mitt räntesparande på ett sådant Sparkonto+ hos Avanza. GE Money Bank har hittills erbjudit den högsta räntan för obundet sparande och har därmed fått mina pengar. Nu har jag dock noterat att nykomlingen Nordax dykt upp hos Avanza och erbjuder 2,5 procent i ränta jämfört med 2,1 procent för GE Money Bank. Även Collector erbjuder nu högre ränta än GE Money Bank. Återstår att se om GE Money Bank höjer sin ränta för att matcha konkurrenterna. Jag kommer självklart att flytta hela sparkapitalet omgående om så inte sker.

Fördelen med Avanzas upplägg är att det går snabbt och enkelt att flytta sina pengar mellan sparinstituten och då insättningsgarantin gäller för alla inblandade institut finns det egentligen ingen anledning att inte ägna några sekunders knapptryckningar för att maximera räntenivån.

Inga kommentarer: