fredag 30 november 2007

Använd resegarantin!

Alla som reser kollektivt vet att bussar, tåg och spårvagnar inte alltid kommer när de skall. Få vet dock att man har stora möjligheter att få ersättning för trafikförseningar. Idag fick jag en värdecheck på 50 kronor på posten som kompensation för att bussen uteblev när jag skulle till jobbet. Jag kom därför fram 30 minuter för sent. Det är dock inte för förlorad arbetstid ersättningen betalas ut. Resegarantin medger nämligen bara "kompensation för trafikförsening orsakad av Västtrafik, men inte för konsekvensen av förseningen".

4 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Nagot liknande finns inte har i London daremot sa har jag markt att om man klagar ordentligt far man till slut nagot tillbaka.

Tyvarr orkar jag inte alltid klaga eftersom allt alltid ar forsenat har... Det ar bara nagra ganger nar jag verkligen blivit urforbannad som jag faktiskt tagit tag i det och fatt nagra gratisresor som ursakt.

Gustav sa...

Miss Millionairess:

Västtrafik har ett formulär på sin hemsida som man lätt kan fylla i och skriva ut och sen posta portofritt. Jag har använt resegarantin ca 5 ggr och fått erättning varje gång. Det funkar faktiskt riktigt bra. Det kanske är svårare att få igång ett liknande system i en jättestad som London.

Christian D. sa...

Här i Stockholm kan man få taxi-resan betald om man är eller riskerar att bli 20 minuter försenad pga lokaltrafiken. Jag har inte utnyttjat det, men min kollega berättade i veckan att han gjort det många gånger.

Gustav sa...

Skilling Banco:

Så funkar det även hos Västtrafik. Jag har dock aldrig beställt taxi för att undvika förseningar. Då föredrar jag hellre 50 kronor i ersättning direkt i handen samtidigt som jag arbetar in den förlorade arbetstiden, alternativt struntar i att redovisa den. :)