lördag 11 oktober 2008

Diskriminering av ensamstående förstör miljön

Det är ingen nyhet att ensamstående diskrimineras å det grövsta i dagens Sverige. Barnfamiljer gynnas på de ensamståendes bekostnad. Staten straffbeskattar de ensamstående och omfördelar utan att skämmas varje år tiotals miljarder kronor från ensamstående till barnfamiljer. Detta kan jag leva med.

Vad som är värre är att inte bara staten diskriminerar oss ensamstående. Livsmedelsproducenterna och butikerna gör det också.

Hur ofta ser vi inte erbjudanden om att köpa 2 men betala för 1? Som ensamstående klarar jag inte av att förbruka en limpa bröd innan datumet går ut så vad skall jag göra med två?

Margarinförpackningarna är så stora att en person omöjligt kan förbruka allt innan det härsknar. Jag kastar mer margarin än jag konsumerar. Det är inte bra för vare sig plånboken eller miljön.

Jag kräver inte att margarintillverkarna skall minska förpackningsstorlekarna. Jag nöjer mig med att förpackningen delas i två delar så att allt margarin kan förbrukas utan att behöva slängas.

De producenter som lanserar mindre förpackningar av livsmedel med begränsad hållbarhet, alternativt delar förpackningen i två delar, kan attrahera en mycket stor kundskara. Sverige är nämligen det land i världen med flest ensamhushåll. Det finns flera miljoner ensamhushåll i Sverige. Arbetande singlar är dessutom en köpstark kundgrupp. Trots detta ignorerar butiker och livsmedelsproducenter de ensamstående fullständigt. Marknadsföringen inriktas helt på barnfamiljer. Jag kräver inte att barnfamiljerna skall förbjudas, även om samhället skulle bli bättre om de försvann. Nej, jag kräver bara i miljöns namn lite bättre omsorg om oss stackars köpstarka singlar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

I vissa fall är det mycket lätt för producenten att fixa detta, tex med färdigskivat bröd som ligger i påse, kräver ingen civilingenjör för att ställa om produktionen i den fabriken.

Men... om jag inte missminner mig så var det väl en(!) butik i Sthlm som riktade sig mot ensamstående. Hur gick det för den?

Gustav sa...

Jag kräver inte att butikerna skall rikta in sig specifikt mot ensamstående. Alla butiker behöver förmodligen hela spektrat av kunder för att överleva. Nej, jag kräver att man inte enbart riktar in sig mot barnfamiljer. I mitt bostadsområde är hälften av alla invånare ensamstående. Trots det skickar den lokala ICA-butiken varje vecka bara ut erbjudanden om köp 2 betala för 1. Dessa erbjudanden struntar jag i eftersom det inte är billigt att köpa två förpackningar och sedan slänga tre fjärdedelar. Jag antar att andra ensamstående resonerar på samma sätt. Marknadsföringen attraherar därför inte en stor kundgrupp, vilket knappast kan vara en bra affärsmetod.

Anonym sa...

Skaffa en frys i lagom storlek och ställ på något strategiskt ställe! Jag köpte en frysbox modell mindre för knappt två år sen, just för att kunna köpa hem större partier. Det mesta går ju faktiskt bra att frysa och dessutom så slipper man ofta bege sig ner till affären för att köpa mer av en eller två varor vilket ger en ytterligare besparing både i tid och pengar.

Visst kostar en rimligt stor frys också en slant men räknar man på det så skulle jag inte alls bli förvånad om man kan spara in de pengarna på 1-2 år genom att ha möjlighet att utnyttja en massa av dessa erbjudanden "ta två betala för en".

I just mitt fall så hade jag dessutom behov av en större frys men den används till bra mycket mer än sitt ursprungliga syfte.

Gustav sa...

anonym: När det gäller mat är jag inte särskilt sparsam. Jag gillar t ex smaken av färskt bröd och köper därför hellre nytt ofta (och slänger halva limpor) än fryser in.

Jag får kanske även passa på att skriva att "Diskrimineringen av ensamstående" inte är ett problem som engagerar mig särskilt mycket, om någon nu skulle ha fått den uppfattningen. Jag tycker bara det är onödigt att slänga mat. :)

Anonym sa...

Tur att både potatis och godis finns i lösvikt.

Gustav sa...

Jag har aldrig haft problem med överblivit godis på grund av för stora förpackningar.