söndag 7 april 2024

Mitt roligaste konto

För något år sedan, eller två, skapade jag ett särskilt konto som jag döpte till Gratispengar. Tanken med detta konto var att samla alla intäktsströmmar som härstammade från andra håll än arbete och placeringar och se om det på lite sikt skulle kunna ackumuleras substantiella belopp.


Det är på detta konto jag sätter in bonusar jag får för att till exempel skaffa ett nytt kreditkort hos en bank, pengar för att svara på enkäter och mynt jag hittar på gatan. Den överlägset största källan till insättningar på detta konto är dock försäljning av grejer på Tradera.


Tradera, asså! Hur har jag kunnat gå omkring ett helt liv utan att sälja mina gamla grejer!? Visst, jag ägnade mig lite grand åt att sälja leksaker och något gym redan som barn. Men sen tog det stopp. Under hela mitt vuxna liv har jag inte sålt en pinal. Jag har slängt allt. Möbler har sågats itu och släpats ner till grovsoprummet i delar. Böcker, bestick och beslag har i stora mängder tryckts ner i sopnedkastet, flera gånger till fastighetsskötarens förtret. Annat har stoppats långt in i något skåp och sen glömts kvar i en flytt. 


Men varför har jag betett mig på detta viset? Dels har jag väl inte sett något värde i mina grejer, dels har jag trott att det är krångligt att sälja på nätet. Men jag har haft fel, fel, fel. Att sälja sina saker på Tradera är kul och enkelt, en ren njutning rentav.


Det som har överraskat mig mest med Tradera är hur höga priser jag fått ut för mina varor. Ibland har jag satt rena ockerpriser bara för att efter någon vecka ändå höra det sköna plinget i mobilen som betyder att den vara som jag åsatt litet eller inget värde för egen del är precis vad min köpare letat efter en längre tid. 


Det har blivit lite av en sport för mig nu att sälja saker på Tradera. Jag letar efter grejer att sälja inte bara hemma i mina egna hyllor utan även nere i soprummet, i tvättstugan och på jobbet. Överallt finns fynd jag kan erbjuda marknaden i utbyte mot pengar som jag kan skyffla in på mitt konto Gratispengar


Jag har nästan 5 miljoner kronor på mina övriga konton men jag får numera ut mer nöje av att sätta in en tvåhundring på Gratispengar-kontot än jag får av att sätta in 2000 kr på Nordnet-depån. Saldot på Gratispengar räknar jag för övrigt inte med när jag sammanställer min ekonomi. Kontot får fungera som en del av min säkerhetsmarginal tillsammans med kontanter och guld. Nu skall jag gå upp på vinden och hämta en gammal Star Wars-figur från 1970-talet som jag sålt för 500 kr, linda lite bubbelplast runt den, stoppa ner den i ett kuvert och gå ut på gatan och posta den i en gul brevlåda.

Inga kommentarer: