torsdag 7 december 2017

Devport - nytt långsiktigt innehav i aktieportföljen

Jag tecknar mig relativt ofta i börsintroduktioner men säljer snabbt av den regelmässigt blygsamma tilldelningen redan i öppningscallen och skriver sällan om det på bloggen.

När det gäller det lilla teknikkonsultbolaget Devport, med huvudkontor hemma hos mig i Göteborg, blev jag dock så imponerad av det jag läste i prospektet och hörde VD säger under presentationen att jag bestämde mig för att stoppa in eventuell tilldelning i den långsiktiga portföljen. När aktien idag steg från introduktionskursen 35 kr och stängde på 39 kr dumpade jag således inte av mina 300 aktier utan beklagade istället den dåliga affär Avanzas många kunder gör när de säljer för att ta hem en snabb vinst.

En anledning till att jag vill vara aktieägare i Devport är att jag vill kunna säga till en bekant att hon jobbar för mig, men detta är inte huvudorsaken. Jag tycker helt enkelt inte att kursen reflekterar värdet. Devport taktar redan idag en årsomsättning på 300 miljoner med en marginal på runt 8 procent och när böckerna stänger för 2018 lär försäljningen inte understiga 350 miljoner. Jag kan inte se att denna utveckling diskonterats i nuvarande aktiekurs.

Inga kommentarer: