måndag 5 augusti 2013

Bankomatuttag kostar snart pengar

Storbankerna slår nu samman sina verksamheter för uttagsautomater till det nya bolaget Bankomat AB. Bankkunderna har därmed att se fram emot införandet av avgifter för kontantuttag i bankomaterna. Bankerna har velat införa sådana avgifter länge men har alltid hindrats av starka kundprotester. Genom att monopolisera marknaden lämnas fältet fritt för införandet av uttagsavgifter. Bankerna kan framöver helt enkelt skylla de nya avgifterna på Bankomat AB och kunderna kan inte längre spela ut de olika bankerna mot varandra. Snygg lösning! Som bankkund är jag mycket missnöjd, som bankaktieägare är jag mycket nöjd.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hmm! Intressant! Har du någon källa så jag kan läsa mer om detta?

pengabuddha sa...

Då får man väl helt enkelt spela ut bankerna mot varandra. Använd nischbanker för uttag och storbankerna för andra tjänster (som nischbankerna saknar). T.ex. så använder jag mig av ICA Banken för de flesta av mina kortköp och tar ut pengar direkt i kassan vid behov (inte speciellt ofta), har ISK i Skandiabanken för mina svenska aktieinnehav. Swedbank har jag enbart ett konto i eftersom både min enskilda firmas och mitt aktiebolags företagskonton är placerade där (behöver bankgirotjänst och det erbjuder enbart storbankerna).

Nu har iofs. storbankerna pratat om att ta ut avgifter för kontantuttag åtminstone de senaste fem åren, så vi får väl se när det blir verklighet...

Anonym sa...

Redan på 80-talet kostade det 3:- i avgift om uttaget i bankomaten var 300:- eller lägre (För det som då var Nordea, dvs PK-banken).
Likaså för köp på bankkortet i affären, dvs 3:- i avgift, för inköp under 300:-.
Även så för checkar - om du kommer ihåg sådana mycket praktiska saker som alltid fungerade, även mellan privatpersoner. Och ingen ström eller uppkopplingar behövdes. Fantastiskt.