lördag 18 februari 2012

Sälj, Köp och Avvakta

Det är lördagkväll och lite tid kvar till Mary Portas på TV8 så varför inte passa på att skriva lite om omstöpningar i aktieportföljen.

Nordic Mines rapporterade häromdagen att guldproduktionen var skrattretande låg och att produktionen var kraftigt försenad. Jag lyckades för en gångs skull trycka på säljknappen i tid och besparade mig därmed en nedgång på 15 procent de därpå följande dagarna. Nordic Mines var portföljens minsta innehav men det kändes ändå bra att kunna realisera en fin vinst på 40-50 procent eller så. Eventuellt återkommer jag till Nordic Mines igen senare när det framkommer mer uppgifter om produktionsutvecklingen. Att döma av bolagets informationsgivning hittills kan det nog dröja fram till maj innan nya siffror presenteras så det finns ingen anledning att sitta kvar med aktien.

Pengarna från guldförsäljningen placerades istället i Kinnevik, detta fantastiskt fina bolag som vid rapporten handlades till en rabatt på nästan 40 procent. Telekom, media och skog till rabatt och en fin och kraftigt ökande direktavkastning på nästan 4 procent tilltalar mig mycket. Bolaget är nu mitt näst största innehav efter Swedbank.

Northland Resources har nu äntligen finansierat gruvan i Kaunisvaara. Det är de befintliga aktieägarna som får betala och resultatet är fallande aktiekurs på grund av kraftig utspädning och SMS-lån. VD Waplan skall dock ha lite beröm för att han trots allt dragit in fem miljarder kronor till bolaget! 5 miljarder kronor är en enorm summa. Tyvärr kände Waplan inte till talesättet att man skall finansiera sig när man kan, inte när man måste, och det får vi aktieägare nu betala priset för. Mycket av potentialen i bolaget försvann med utspädningen men det samma kan sägas även om risken. Jag väljer att sitta kvar med innehavet, som efter Nordic Mines-försäljningen nu är portföljens minsta, fram till dess att produktionen startar.

2 kommentarer:

Arlav sa...

Hur myckets har du lyckats fånga av jan månads uppgång?
Jag missade en fastighetsbolag som stigit nära 50%..
Men fick en del annat istället...

Gustav sa...

Arlav:

Hej! Jag försöker inte tajma kortsiktiga svängningar på börsen så det är inte relevant att i mitt fall tala om att fånga uppgångar på månadsbasis.