lördag 19 september 2009

Mina första aktier

Jag läser 2000-06-15 på avräkningsnotan från Aktieinvest. För 3 000 kr skapade jag med följande aktier min första aktieportfölj:

Net Insight B
Sigma B
Tele 1 Europe
Telia
Icon Medialab
Switchcore

Visst blir man lite nostalgisk vid anblicken av dessa klassiska It-bubblebolag?

I juli samma år plockade jag in SKF B, Volvo A och Gunnebo. Redan då tyckte jag tydligen att det var viktigt med diversifiering. Gunnebo blev sedan successivt mitt viktigaste innehav. Innan året var slut hade jag sålt allt i SKF, Sigma, Tele 1 och Telia. När år 2000 gick mot sitt slut bestod aktieportföljen därför av Volvo, Gunnebo, Net Insight, Icon Medialab och Switchcore.

Jag får ibland frågan varför jag numera mest köper investmentbolag. Jag planerar att återkomma till mina tidiga år som aktieplacerare i senare inlägg. Kanske får frågan då sitt svar (om den inte redan fått det).

Inga kommentarer: