torsdag 6 mars 2008

Aktieköp

Jag har idag, som ett led i kvinnokampen, köpt 50 aktier av typen B i det av Mia Brunell Livfors och Cristina Stenbeck styrda Investment AB Kinnevik. Jag betalade 118 kronor och 50 öre per aktie.

Aktieportföljen ser därmed ut som följer:

300 st Industrivärden C
100 st Investor B
50 st Kinnevik B
100 st New Wave Group B.

Jag har en långsiktig syn på denna aktieportfölj och förväntar mig egentligen inte annat än att den ungefär skall följa index. Jag vägrar att sälja New Wave utan hoppas och tror att aktien någon gång under den kommande 10-årsperioden skall ge positiv avkastning.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det blir nog ett fint köp på sikt, Kinneviks historik är väldigt imponerande.

E.ON som jag skrev ett litet gästinlägg om här tidigare kom idag med årsredovisning för 2007. Siffrorna var långt bättre än vad jag förutsåg i min, iofs försiktiga, prognos.

Ett litet axplock ur rapporten visar oss:
ROCE upp till 14.5% (+0.7), till viss del beroende på ökad belåning.
VPA 11.06 (+31%!)
Dividend 4.10 (+22%)

Vad vi ser är alltså ett bolag som ökar sin vinst med 31% som nu värderas till P/E 11 på 2007 års resultat. Direktavkastning på runt 3.3%.

På framtidsplanet kan vi notera:
Investeringar fram till 2010 på sammanlagt 60 miljarder €.
Mål att förbättra utdelningen med 10-20% per år.
Återköp av aktier under 2008 för sammanlagt 3.5 miljarder € för att optimera bolagets finansiering. Något som förhoppningsvis kommer att öka på ROCE.

Sedan mitt inlägg har kursen hackat något och ligger för närvarande på 123 € (en split 1/3 är inplanerad för senare i år). Bolaget värderas som om det inte hade haft någon tillväxt alls, är det rimligt? Jag ser en bra investering för värdeinvesteraren.

Gustav sa...

Jadu Jeppe. Vi får väl se om det blir ett bra köp eller inte. När det gäller EONs värdering skiljer sig väl inte den från börsen som helhet? Kurserna är tillbakatryckta för samtliga bolag. Sen är det väl inte troligt att energibolagen kan fortsätta höja priserna i samma takt som på senare år hur länge som helst och därmed torde vinsttillväxten stabiliseras så småningom. Energiförbrukningen växer ungefär i takt med ekonomin så lägg några procent på BNP-tillväxten och du har energibolagens framtida tillväxt.

Anonym sa...

Värderingen är intressant på så vis att den tidigare har varit klart högre än börsens genomsnitt.

Lönsamheten i energisektorn generellt kommer säkerligen att växa, ungefär som du tror, med inflationen. Dock gissar jag att lönsamheten för traditionella storproducenter av kraft, kärnkraft och fossila bränslen, kommer att stiga. De nya alternativen med vindsnurror och alla andra experiment kommer inte vara särskilt lönsamma på dagens prisnivå vilket kommer att leda till en generellt höjd prisbild vilket gynnar den traditionella produktionen. Dock beror detta till mycket på politiska beslut som är helt omöjliga att förutse.

E.ON:s svenska del, tidigare sydkraft, som genererade en vinst på 6.5 miljarder SEK sa i en kommentar till resultatet att de räknar med att energipriserna under 2008 kommer att befinna sig på en konstant högre nivå. Vi får se om de får rätt.

Sektorn generellt är en sak, bolaget specifikt en annan. Tillväxten kommer främst att komma genom förvärv. Om detta är den rätt vägen på sikt återstår att se. Beroende på kommisionens välvilja eller inte lär det inte vara helt omöjligt att storföretag som E.ON och Vattenfall kommer att tvingas försälja vissa delar, eller dela ut dem till aktieägarna. Jag tror att strategin kommer att gå åt skogen eller bli väldigt bra, vilket av dem återstår att se.