För några veckor sedan sade jag upp mina abonnemang hos Tele2. Efter att bindningstiden på 12 månader löpt ut fick jag en kraftig prisökning kastad i ansiktet. Jag ringde Tele2 för att säga upp mina abonnemang, vilket man måste göra en gång om året för att få sina rabatter förlängda, och fick då ett erbjudande om lägre pris, förutsatt att jag accepterade en ny bindningstid på 12 månader. Priset var dock högre än jag kunde acceptera och jag jag fullföljde därför uppsägningen av mina abonnemang.
Ungefär en vecka efter att jag sagt upp mina abonnemang, och i telefon förhandlat om villkoren för att kvarbli som kund hos Tele2, började telefonen ringa igen. Jag spammarkerade flera nummer men råkade en gång av misstag svara eftersom jag hade hörlurarna på mig och inte såg det uppringande numret. Det var en tjej från Tele2 och hon frågade om jag hade sagt upp abonnemangen på grund av priset. Jag svarade jakande och fick direkt erbjudande om ett betydligt lägre pris än det pris jag hade avvisat i förra förhandlingsrundan. Jag skulle dessutom få högre hastighet, och när jag klagade på min nuvarande router blev jag erbjuden en ny sådan också, utan kostnad.
Jag hade stannat kvar hos Tele2 om jag hade fått samma erbjudande första gången. Tele2 hade inte ens behövt vara billigast. Det är alltid lite bökigt att byta leverantör och för att slippa extrajobb kan det ibland vara värt att betala några tior extra i månaden jämfört med konkurrenterna, så längre allt fungerar och flyter på utan friktion. Nu hade jag dock redan tecknat ett nytt bredbandsavtal hos Banhnhof och tv-abonnemanget tänker jag klara mig utan. Tele2 var således lite för långsamma med sitt bästa erbjudande. Denna långsamhet kommer kosta bolaget tiotusentals kronor sett över några år.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar